Wachten duurt lang (1)*

Wachten duurt lang. En we zijn er ons van bewust dat we nog veel langer dan dit zullen moeten wachten. Maar toch hadden we gehoopt dat ons dossier deze week naar Parijs vertrokken was. Femke had gezegd “Als ik de brief van Dexia en de uittreksels van strafregister ontvangen heb, verwacht ik het dossier met een week naar Parijs te kunnen sturen”. En vorige vrijdag bevestigde ze dat ze alles toegekregen had…

Donderdag was er ergens in Nederland een nitwit die eens een Twitter experiment wou doen. Daartoe verspreidde hij het bericht dat
a)    emigratie naar Australië en Canada zeer sterk terugloopt
b)    als gevolg daarvan emigratiekantoor Buysse  uit Culemborg overweegt om de deuren te sluiten

Hier wou ik toch wel even het fijne van weten (wat gaat er met de afhandeling van ons dossier gebeuren indien zij de deuren sluiten?). Dus zo sprak ik Frans Buysse op donderdagochtend. Nou, die man was niet zo gelukkig met dit bericht. Deel a) is natuurlijk juist, dat weten we allemaal. De immigratieregels zijn zodanig streng geworden; daar waar op de toegestane beroepenlijst van Canada en Australië voordien nog duizenden beroepen stonden, zijn deze teruggebracht tot amper 40 beroepen. Slechts weinigen maken dus nog kans om gewoon maar in aanmerking te komen. Want voor Canada moet je dat beroep dan ook nog op het juiste niveau doen (kaderfunctie) om zonder concreet joboffer binnen te mogen komen.

Maar deel b) was dus compleet uit de lucht gegrepen. Tuurlijk is een dergelijke wijziging voor zo’n kantoor geen luxe! Want zij verdienen hun geld niet door mensen die wel willen emigreren, maar aan mensen die effectief in aanmerking komen om te emigreren.
Als je wel wat centjes hebt, en eventueel nog wat ondernemingsgeest, dan kan je ook op een andere manier het land in geraken, namelijk door een eigen bedrijf op te richten (of er eentje over te nemen). Maar die (financiële) drempel is voor veel mensen dan toch weer te groot. Kapitaal wordt dikwijls grotendeels gehaald uit de verkoop van hun huis, en dat loopt de laatste tijd ook niet altijd zo vlotjes. Vooral niet in Nederland. Daar hoor ik regelmatig mensen die hun huis al meer dan 2 jaar te koop hebben staan en die al een aanzienlijk bedrag van de oorspronkelijke vraagprijs gedaan hebben… Laat ons maar hopen dat we van die toestanden in Belgie gespaard blijven, en dat we over enkele maanden ons huis te koop kunnen zetten met een redelijke kans dat het binnen het jaar verkocht is.

Maar soit, donderdag bleek Femke dus niet op kantoor te zijn. Dus hoopte ik stiekem dat we vrijdag bericht gingen krijgen dat ons dossier naar Parijs vertrokken was. Maar ook gisteren niks. Ik hoop dus dat ik maandag hier nog eens goed nieuws mag komen vertellen.

*: Waarom die “(1)*” in de titel? Ik heb zo het vermoeden dat ik dat titeltje de komende maanden nog wel vaker ga gebruiken.

6 thoughts on “Wachten duurt lang (1)*

  1. Kan me voorstellen dat het wachten vervelend is! Hopelijk krijgen jullie deze week toch het goede nieuws dat jullie dossier is opgestuurd.

  2. Poeh ik ben blij dat ik dit soort dingen achter de rug heb. Vervelend dat zo iemand op Twitter dan weer zo’n gerucht verspreidt. Ik hoop dat alles voorspoedig zal verlopen voor jullie.

Geef een reactie

