4 december vertrok ons dossier naar Parijs

Ik heb net onze Tijdlijn even aangevuld. We hebben namelijk bericht gekregen dat vorige vrijdag, 4 december, ons dossier per koerier naar Parijs gestuurd is!!!
Weeral een stapke dichterbij dus!

In principe hadden wij 120 dagen de tijd (tot 17 maart) om ons volledige dossier op te sturen. Maar zo lang hebben wij niet gewacht.
Op fora zijn er mensen die beweren dat het geen zin heeft om je dossier eerder op te sturen, dat men het toch gewoon laat liggen tot die 120 dagen voorbij zijn. Maar in de praktijk heb ik toch al mensen gezien die het binnen de 120 dagen opstuurden, en die ook binnen die 120 dagen hun oproep medical kregen. Dit werd tevens bevestigd door het hoofd van het Departement Immigratie van de ambassade in Parijs, die zei ons dat zij werken op basis van “first in, first served”. Dus: wij zijn “in”. Hopelijk willen ze ons nu snel “serven”. 😉

De eerste week van de kerstvakantie gaan we met een groepje vrienden naar Parijs. Ik denk dat ik daar toch maar eens een kerkske binnenstap (liefst eentje dicht in de buurt van de ambassade) om daar een kaarske te branden.

Wat zijn de volgende stappen?
Men gaat nu ons dossier bekijken, en dan kunnen ze:
a) ofwel besluiten dat wij op interview moeten komen (gebeurt soms at random, en soms ook omdat men bijkomende vragen heeft over je dossier)
b) besluiten dat we niet op inteview moeten komen
In ieder geval krijgen we (eventueel na een interview) een “oproep medical”. Dat wil zeggen dat we op medisch onderzoek moeten. Als we daar gezond genoeg blijken te zijn, dan volgt enkele weken later ons visum!
Buysse schat dat dat binnen de 4-6 maanden zal zijn. Maar zoals al eerder gezegd: ze hebben niet echt Vlaams vergelijkingsmateriaal, dus wat dat betreft gaan wij voor hen de toon zetten.

10 thoughts on “4 december vertrok ons dossier naar Parijs

  1. Goed nieuws dat het dossier onderweg is naar de ambassade! Nu weer wachten op het volgende nieuws. Ik zal verder duimen en als ik eens in een kerk kom ergens zal ik ook een kaarsje branden 🙂

  2. Hallo Elke, fijn dat ie weg is. Je weet immers maar nooit. Wij zitten qua tijdlijn ongeveer gelijk, tijd tot 4 maart om in te sturen. Maar wij moeten naar Berlijn en dat lijkt op dit moment niet zo gunstig, maar we wachten verder gewoon af. Ik blijf jouw blog volgen! Groetjes Tine CCB

    • Tine, leuk dat je een reactie nalaat op mijn blog!

      Hebben jullie je dossier al verstuurd naar Berlijn?
      Ken jij nog mensen die vertraging hebben via Berlijn? Want ik weet enkel van Bert & Mirjam, maar die hadden hun visum op 8 maanden tijd.
      Ik duim dat het vlot gaat voor jullie! (en alle andere wachtenden, natuurlijk!)

  3. Elke,
    Nog iemand op het forum had een werkaanbod, maar afgekeurd door Berlijn. Daardoor hadden ze niet de nodige 67 punten. Wie het is weet ik zo niet meer.
    Ons dossier gaat ook binnenkort weg, denk begin januari.
    Groetjes Tine.

    • Ja, dat hoor je inderdaad regelmatig nu, dat werkaanbiedingen afgekeurd werden. Daarom ben ik gelukkig dat we ruim voldoende punten hadden + dat mijn man skill level 0 had, zodat we geen werkaanbieding nodig hebben.
      We zijn 5 jaar afhankelijk geweest van de grillen van een werkgever om in het buitenland te geraken, dus daar wilden we echt wel vanaf!
      Moeten jullie met een werkaanbod gaan, of kan je ook zonder?

  4. Wij hebben genoeg punten mocht het werkaanbod afgekeurd worden. Dat is dus positief. Maar ja verder zijn we toch aan de grillen van de ambassade overgeleverd. Hun beoordeling telt nu eenmaal. Maar, we houden goede moed!

  5. hi elke,
    nou het leven hier in zuid ontario veranderd eigenlijk helemaal niet met een meter sneeuw dr bij! we hebben nu sinds een paar dagen pas weer sneeuw (er liggen meteen weer overal bergen en brokken) en ineens zijn alle snowplows weer op gang en shovelt iedereen gewoon braaf zn stoepje. dat ligt er dan natuurlijk ook nog wel tot april… het enige dat veranderd als je hierheen komt is je kledingkeuze: die veranderd van mooi, hip? naar maakt-me-niet-uit-als-t-maar-warm-is, een muts,elegante snowboots met je broek dr in en dikke wanten? jawoor! en een goeie -10C met een stralend zonnetje aan een blauwe lucht is heerlijk! (soms is dat dan wel windchill -20C maar ach…)
    khoop dat jullie dat gauw meemaken hier! succes met je move, groetjes van annette (van pipenblue)

  6. Hey Elke,

    ik wilde toch even reageren na je blog gelezen te hebben 🙂
    Alvast proficiat met jullie verhuis en avonturen daar. Blijkbaar is een jaar zo voorbij…

    Ik las ook dat je in Oakville woonde… Ikzelf ben getrouwd in Niagara on the lake afgelope zomer en verblijf, voorzover het mogelijk is voor mijn werk, bij mijn vrouw in Burlington. (haar ouders wonen in oakville)

    We zijn dus ook het proces gestart maar dan onder Sponsorship. Dossier is in Augustus binnnengegaan bij CIC maar jammer genoeg stond er een handtekening te weinig op en is dit half sept integraal terug gekomen…
    Kleine “set back” maar hopenlijk is het bij de volgende indiening wel compleet 🙂

    December is voor mij de definitieve verhuis naar Burlington. Welliswaar niet officieel aangezien we nog met de immigratie bezig zijn maar dan ben ik er tenminste al.
    Het meerdere malen op en af reizen per jaar begint wat vervelend te worden 🙂

    Doe zo verder, en wie weet komen we elkaar wel eens tegen 🙂

    Grts
    Nielse

Geef een reactie

