Bonsaigeluk

Al drie dagen heb ik de kriebels in mijn lijf. Neen, correctie: de kriebels in mijn brein. Ken je dat, dat je je zonder aanwijsbare oorzaak heel erg gelukkig voelt? Dat je het gevoel hebt dat er iets heel erg aangenaams staat te gebeuren? Dat je omringd bent met ‘positive vibes’?
Wellicht daarom ben ik al drie dagen na elkaar gaan kijken of ons dossier inmiddels gelogd staat in Parijs, maar volgens de website is dat niet het geval. Spannend… wat staat me dan te wachten?

Natuurlijk heb ik alle reden om gelukkig te zijn: we hebben het heel fijn met ons drietjes samen, onze puber voelt zich goed in zijn vel, we staan op het punt dit jaar te verhuizen naar Canada, we zijn gezond, mijn man heeft werk,… (OK, die laatste moet ik minsten aanvullen met “het is wel al meer dan 2 jaar een echte shitjob waar hij niets meer bijleert en heel erg gefrustreerd van geraakt”) Maar die dingen zijn het niet, het gaat niet over die alledaagse ‘gelukjes’.
Over alledaagse gelukjes las ik vorige week nog een heel mooie column van Linda Asslebergs in Knack Weekend (Knack nr. 3 van 2010):

Kneutergeluk
Yvonne Kroonenberg […] beweerde ooit dat ze niet geschikt was voor het grote geluk. “Hevige passie is mij vreemd”, zei ze. “Ik ben meer het type van de kleine genoegens.” Kijk, daar kan ik mij wel in vinden. Er hoeven niet per se grootse dingen te gebeuren om mijn dag goed te maken. […] Overigens blijkt kruimelgeluk merkwaardig genoeg universeel te zijn, althans volgens een Britse enquête ter zake. Het grootste kleine genot? Een nacht goed doorslapen. […] En ja, zo kan ik nog wel een paar bonsaigelukjes bedenken. […]

Weet je dat gewoon het woord ‘bonsaigelukjes’ mij al gelukkig kan maken? Ik vind het een woord dat heerlijk klinkt, en wat direct een heleboel aangename dingetjes oproept. Zoveel om gelukkig voor te zijn. Ik was die uitdrukking nog nooit eerder tegengekomen dus ik ben het eens gaan googelen, om tot de ontdekking te komen dat het niet eens bestaat! En dat vind ik zo merkwaardig, want dit woord geeft zo heel goed weer waar het om gaat! Voor mij is dit dus al het woord van het jaar 2010! Dankjewel, Linda Asselbergs, voor jouw bijdrage aan mijn bonsaigeluk.
Maar terug naar het begin: de afgelopen drie dagen heb ik het gevoel dat er mij iets veel grootser dan bonsaigelukjes boven mijn hoofd hangt. Misschien iets meer van het type sequoia.
Sequoiageluk…

Wat ik mij nou afvraag: kennen jullie ook van dat bonsaigeluk? Wat zijn jullie bonsaigelukjes? En hou je vooral niet in om je sequoiageluk met mij en de lezers te delen! Gedeeld geluk is immers dubbel geluk.

9 thoughts on “Bonsaigeluk

  1. Mijn bonsai gelukje van vandaag was de hondjes zo blij te zien wezen in de sneeuw. Daar word ik zelf ook gelukkig van. Kan daar zo van genieten. En zo heb ik er nog wel meer en nog regelmatig ook 😉 Want door al die Bonsaaitjes, bouw je misschien wel zelf aan je sequoiageluk.

  2. Die ken ik die bonsai gelukjes, ik kan blij worden als ik geroffel hoor in het weiland en de paarden komen galopperend en spelend het bos uitrennen, van onze gekke jonge kat die denkt dat hij de hele wereld aankan maar dan al snel uitvindt dat dat toch niet zo is. Van de geur van kruiden buiten en nat zand, van regen, ik was gisterenavond heel gelukkig toen ik zag dat Boy weer kon eten, en vandaag met het uitzicht naar buiten door onze nieuwe screendoor, dat ons bedrijf zo goed loopt enz enz Teveel om op te noemen maar soms wil ik GROOT GELUK, dan wil ik een green card, me geen zorgen hoeven te maken dat we misschien wel ooit wegmoeten hier omdat iemand misschien wel kan beslissen dat wij niet goed genoeg draaien als bedrijf zijnde en we naar zijn/haar maatstaven wel minimaal $ 150000,– moeten verdienen per jaar wat hier -tig x meer zou zijn dan het gemiddelde inkomen dus totaal niet relevant. Dan wil ik zoveel geld hebben dat we een greencard kunnen KOPEN om de zekerheid te hebben dat mijn bonsai gelukjes niet afgenomen kunnen worden door iemand anders die niets weet hiervan. Maar….. ik probeer er maar gewoon van te genieten en ik hoop voor jullie zeker op een REUZE Sequoiya GELUK !!

  3. Ik kan van een hele hoop dingen genieten. Een treinreis , kijkend uit het raam met mijn iPod in en dagdromen. De enthousiasme van mn nichtje (6) en neefje (5) als ik op bezoek kom.

    Maar ook als ik ergens vriendelijk behandeld wordt ( het lijkt soms niet meer te gebeuren hier 😦 )

    Het is een mooi woord, bonsaigeluk, ik ga hem zeker onthouden!

  4. Geluk zit ‘em inderdaad in de kleine dingen.
    ’s Morgens tijdens het wandelen een ree tegen komen, een mooie roofvogel.
    Je kind blij als je zijn/haar favoriete broodje hebt gekocht.
    Bonsaigeluk is ook om dingen positief te zien, het glas is half vol, ipv leeg.
    Ach…. zoveel dingen!
    Fijne dag!

  5. Ik herken het wel die bonsaigelukjes (leuk woord). Kan bij mij heel simpel. Een leuk gesprek, een glimlach of een knuffel.

  6. Om de een of andere reden krijg ik deze RSS pas vandaag. Na 9/11 probeer ik me erg op de “bonsaigelukjes” te concentreren. Vandaag was het samen met buren een pad banen voor de schoolkinderen door de diepe sneeuw.

  7. Wat mooi gevonden, bonsaigelukje! Een bonsaigelukje van mij: ’s morgens vroeg de zon op zien komen met een prachtige, rode lucht; wakker worden door het zingen van een merel; met een mooi boek, een glas thee en een paar lekkere bonbons op de bank in het zonnetje, ach er zijn zoveel van die kleine dingen, die me blij kunnen maken.

  8. Pingback: [Vriendelijk] Bonsaigeluk (2) « You can have Roots and Wings

Geef een reactie

