Nieuwe wetgeving maakt emigratie naar Canada nog moeilijker!

Het is nu officieel: vanaf 26 juni is emigreren naar Canada nog moeilijker geworden. Men heeft o.a. in het Federal Skilled Worker program weer verstrekkende aanpassingen doorgevoerd.
Moesten wij onze aanvraag nu pas willen indienen, dan kwamen we niet meer in aanmerking.

In de oude procedure van voor 2008 kwamen honderden beroepen in aanmerking. Daardoor ontstond er een achterstand van 640.000 aanvragen en duurde het in sommige landen tot 6 jaar vooraleer je je visum kreeg. Dat is natuurlijk onmenselijk, en daarom wijzigde men de procedure aanzienlijk in 2008 en beperkte men de lijst van beroepen tot de zogenaamde Priority Occupations List, waar nog maar 38 beroepen op stonden.

Maar blijkbaar is zelfs dat nog teveel, en volgens de overheid stemde die lijst ondertussen ook al niet meer overeen met de economische realiteit. Daarom voerde men nu nog meer beperkingen in:

1) Er komen nog maar 29 beroepen in aanmerking.
Dit is de lijst van beroepen

2) Ze behandelen nog maar maximaal 20.000 aanvragen per jaar. En voor elke beroepsgroep worden nog maar maximaal 1.000 visa uitgekeerd.
Lees dit goed: ze behandelen maar 20.000 *aanvragen*! Wordt een aanvraag afgekeurd, dan is het niet zo dat nummer 20.001 een kans krijgt!

Ook in andere categorieën brengt men grote wijzingen aan.  Onder het motto “we krijgen zoveel aanvragen van investeerders, dus zullen we die bedragen ook maar even de hoogte in trekken”: als investeerder kon je vroeger een visum aanvragen indien je CAD 800,000 investeerde. Nu is dat enkel nog maar mogelijk vanaf CAD 1,600,000.

Voor de lijst van al de wijzingen:
http://canadagazette.gc.ca/rp-pr/p1/2010/2010-06-26/html/notice-avis-eng.html#REF3
en
http://www.cic.gc.ca/english/department/media/releases/2010/2010-06-26.asp

12 thoughts on “Nieuwe wetgeving maakt emigratie naar Canada nog moeilijker!

  1. Inderdaad goed dat voor jullie nu bijna alles in orde is. Leuk dat je alles mooi up to date houdt in verband met de informatie die te vinden is over immigratie naar Canada. Wel vreemd dat alles in verband met IT van de lijst is gehaald.

    • Miet, ik heb de indruk dat er ontzettend veel (Oost)Aziaten via die klasse het land in gekomen zijn de afgelopen jaren, en in de praktijk blijkt het voor die mensen niet altijd mee te vallen om een job te vinden. Hun kennis blijkt dan niet te zijn wat verwacht werd, en vooral: heel wat van die mensen spreken zodanig slecht Engels, dat ze hen niet eens een verantwoordelijke functie kunnen geven. Zonde is dat natuurlijk, want daar heb je dan je hele gezin naar Canada verhuisd en moet je hamburgers gaan flippen of koffie gaan brouwen bij Hortons…

  2. Jullie zijn echt net op tijd met jullie aanvraag! En wat een veranderingen zeg. 20.000 aanvragen is niet zoveel.

    Ik las laatst ergens een andere manier voor jonge mensen om canada in te komen. Je kan voor 1 jaar een working holiday visum krijgen en als je daar eenmaal een jaar zit kan je een aanvraag doen voor een permanente visum. Weet jij daar meer van? 🙂

  3. Maar goed dat jullie al in de procedure zitten. Ik zie dat mijn beroep ook nog in de lijst staat. Er staan wel beroepen bij die ik niet verwachtte. Koks?

  4. Als ik die lijst zo zie zou ik ook niet in aanmerking komen.
    Wat een mazzel dat jullie al bijna door het proces heen zijn!:-)

  5. Pfffft, jullie zullen wel een zucht van verlichting hebben gegeven dat je het visum al bijna hebt!!!!
    Wij gaan met behulp van een AEO en daar zijn de regeltjes tot nu toe nog hetzelfde voor gebleven……anders hadden wij het waarschijnlijk ook niet geredt!
    Het heeft natuurlijk ook wel weer een “voordeel” dat de regels wederom zijn aangescherpt, sommige van het forum hebben ruim 3 jaar moeten wachten op het felbegeerde visum dus hopelijk worden de doorlooptijden nu korter!
    Voor sommige is het alleen heel erg jammer dat zij de droom in rook op zien gaan…..

    • Louise, inderdaad, voor diegene die in de procedure van voor 2008 zitten is het echt wel niet leuk dat zij maar moesten wachten en wachten. Soms voelde ik me haast schuldig als ik dan zat te zeuren dat we die oproep medical maar niet kregen… Skilled Worker beperkten tot max. 20.000 aanvragen per jaar zal er wel voor kunnen zorgen dat ook die oudere dossiers nu wat sneller afgehandeld gaan worden, en dat in de toekomst je met een jaartje je visum hebt. Dat vind ik een heel aanvaardbare termijn. Veel succes nog met jullie aanvraag!!!

  6. Hey!

    Ik ben net lid geworden van het allesamerikaforum en kwam de link naar jouw blog tegen. Ik heb eens even lekker zitten lezen, wat een verhaal zeg!
    Bizar hoe lang zon emmigratieprocedure duurt en wat er allemaal bij komt kijken! Daar had ik echt geen benul van. Heel boeiend om allemaal te lezen.

    Hopelijk zitten hebben jullie dat visum in september binnen en kunnen jullie je dromen verwezelijken! Klinkt echt fantastisch.

    Ik ben wel erg benieuwd wat jullie zoon er van gaat vinden/vindt. Ik ben zelf 18 jaar, een echte amerika junkie, maar het lijkt mij verschrikkelijk om te emigreren naar the states of canada. Heel boeiend om allemaal te lezen!

    Veel succes ermee!!
    Groetjes, Ingeborg. (op het forum: Ing)

Geef een reactie

