Het leven, zoals het momenteel is ten huize Van Hout

En ondertussen razen we hier maar gewoon door. De dagen vliegen in een wip voorbij, maar we zijn ontzettend productief. J

Om je een idée te geven een kleine weerslag van vandaag:

– 6.45u: de wekker loopt af. Erwin springt in zijn kleren en gaat met Dusza een wandelingetje maken.

Ondertussen zet ik Dario uit zijn bed. Even online kijken naar het weerbericht, want het lijkt wel koud deze ochtend. We starten met 16 graden een mogelijk een bui in de voormiddag, om dan naar de 22 graden te gaan. Dus geen warme trui nodig, enkel een vest voor ‘s morgens. Klaar maken, eten, en om 7.40u rijden we naar school.

– rond 8.10u ben ik terug thuis. Erwin leest de mails door die vanwege het tijdsverschil met Europa reeds binnen gekomen zijn, en ik lees mijn berichten. Vandaag wordt ons huis in Kasterlee bij de notaris overgedragen aan de nieuwe eigenaars. Daartoe hebben we een notariële volmacht laten uitschrijven zodat de juriste van onze notaris in onze naam aanwezig kan zijn en kan tekenen.

Vriendin Carine is deze voormiddag (Belgische tijd) al langs geweest om de meterstanden te noteren, samen met de kopers. En nadien heeft zij alle documenten en sleutels afgeleverd bij de notaris. Dat is allemaal vlotjes verlopen.

– afgelopen weekend hebben we een auto gekocht, een Chevrolet Equinox. Aangezien het heel belangrijk is om credit history op te bouwen (een term die menig Amerika- en Canada liefhebber heel erg bekend in de oren zal klinken!), willen we niet alles cash betalen. Maar omdat we nog geen job hebben, kunnen we geen lening krijgen via de dealer, ondanks al het geld dat we kunnen aantonen dat we hebben.  Dus vandaag moet ik naar onze bank, TD Trust. Eigenlijk wilden we iets van een 2000 dollar financieren, maar dat blijkt niet mogelijk te zijn, we moeten minstens 7.500 dollar doen. De logica hiervan ontgaat me, maar ach, maak niet uit. Ook bij hen krijgen we natuurlijk niet zomaar een lening. Dus we storten 8000 dollar van onze spaarrekening op een secured deposit, en in ruil kan ik dan 8000 dollar lenen. Ik leen dus eigenlijk mijn eigen geld, LOL. Omdat wij met een secured deposit werken wordt dit onmiddellijk goedgekeurd. In principe mag ik nu dat bedrag over 3 jaar gespreid terugbetalen, maar dat doen we natuurlijk niet, want ondertussen betaal je 5,5% interest. Dus we betalen 1 maand gewoon de afbetaling, en de volgende maand betalen we het ganse bedrag in 1 keer terug. Voor de opbouw van de credit history maakt dat geen verschil, en zo heb ik maar 1 keer interest moeten betalen.

In ieder geval hebben we nu al 2 credit Lines uitstaan: beiden hebben we van de bank een (onsecured!) visa kaart gekregen waarmee we per maand per persoon tot $1,000 mogen uitgeven, en daar komt nu nog deze lening bij. Straks nog de utility bills, en we zijn goed bezig.

– bellen met de dealer om te laten weten dat alles financieel rond is. Bij de zoektocht naar een wagen hadden we ons bij laten staan door Marc. Hij is thuis in de autowereld (sorry Marc, ik gebruik waarschijnlijk niet de juiste term?). Maar daarnaast is hij nog een goed onderhandelaar, want hij negotieerde voor ons ook nog 4 spatlappen en een bug shield. Die zijn besteld en moeten nog geïnstalleerd worden. Donderdag gaan we onze huurauto terug inleveren op Pearson Airport, nadat we onze eigen wagen afgehaald hebben in de garage in Mississauga.

– ondertussen is het al middag. We eten wat, en rijden dan naar Drive Test Ontario.

http://www.drivetest.ca/en/license/License.aspx

Nu we een auto gekocht hebben, moeten we deze verzekeren, en dan hebben we natuurlijk ons Canadese rijbewijs nodig. Trouwens, met ons Belgische rijbewijs mogen we maar 3 maanden rijden hier. Gelukkig heeft België een overeenkomst met Ontario, dus in tegenstelling tot de Nederlanders mogen wij hier gewoon ons rijbewijs omwisselen (na het afleggen van een oogtest en het betalen van $ 75,00).  We krijgen een voorlopig rijbewijs mee, het echte volgt over 4-6 weken per post.

Het is hier laaaang aanschuiven, er is 23 man voor ons…

– om 14.40u zijn we klaar met het rijbewijs. We vertrekken nu naar Burlington. Daar zit Taylor International. Dat is de firma die de Canadese kant van onze verhuis op zich neemt.

Onze container is afgelopen weekend in de haven van Toronto toegekomen, en eind deze week wordt deze bij ons afgeleverd. Aangezien wij alle douaneformaliteiten op de luchthaven al vervulden, moeten we nu gewoon even langs gaan met wat documenten (bewijs van landed immigrant, kopie paspoort, bewijs van ‘goods to follow’ en de douaneafhandeling op de luchthaven, …), en we tekenen een papier dat zij in onze naam de container mogen gaan claimen. Joepie, dat bespaart ons weer een trip en wachten! Einde deze week staat de container hier voor de deur. Dat is vlotjes gegaan, vertrokken op 24 augustus en 17 september al hier!!! Vaak hoor ik dat die dingen 7 weken onderweg zijn.

We proberen nog wel of ze zaterdag kunnen komen leveren ipv vrijdag, want Erwin heeft weer job interviews, en die verzet je natuurlijk niet graag. Morgen weten we daar meer over.

– we rijden een kilometertje of zo verder, naar de Ikea. Een van de eerste dagen kochten we daar voor Dario een bureautafel, zodat hij goed de ruimte had om zijn schoolwerk te doen. We gaan nu nogmaals dezelfde tafel kopen, deze keer voor Erwin.

Na deze drukke dag trakteren we onszelf op de befaamde gehaktballetjes van de Ikea. Voor Dario nemen we een pizza mee. Die is ondertussen natuurlijk al lang thuis van school (hij komt rond 15u thuis), en voor hem zal het zeker geen straf zijn om pizza als maaltijd te krijgen.

– het verkeer is druk op dit tijdstip, we doen er dus een kwartiertje langer over (45 minuten) om thuis te geraken. En we beseffen dat we hier al aardig onze weg kennen. Dat doet deugd.

– thuisgekomen eerst even de mails checken. De notaris laat weten dat de overdracht vlot gegaan is, de kopers van ons huis laten ons per mail weten dat ze heel blij zijn om zo’n proper huis in handen te krijgen. Wendy is drie jaar lang heel trouw onze hulp geweest bij het poetsen, en we hadden haar gevraagd om afgelopen weekend nog eens een keer grondig door het huis te gaan en de ramen te wassen. Haar vader was het gras ook nog komen afrijden. Fijn dat de kopers dat toch opmerken en de moeite er voor nemen om ons te danken. Ik zal dadelijk dus ook nog mijn dank per mail overbrengen aan Wendy!

Nog even met Carine chatten, zij hebben momenteel problemen met de bouw van hun woning, we zijn nu weer helemaal bij.

– Marc en Karine laten weten dat alles voor de auto in orde is, en dat we waarschijnlijk geen extra hulp gaan nodig hebben als ze de container komen lossen

– ondertussen heb ik ook wat zitten babbelen met onze zoon. Die had weer een fijne schooldag gehad en zit vlijtig zijn huiswerk te maken. Tussendoor voert hij ook nog wat gesprekjes met zijn Belgische vrienden.

– Erwin komt zeggen dat hij maandag weer een jobinterview heeft met een van de grote consultancy bedrijven. Dat wordt gesprek nr. 6 met dit bedrijf. Ze doen er lang over om beslissingen te nemen…

Hij forward ook een leuke mail van Nicole, een voormalige collega. Leuk om zo’n berichten te lezen! Ze zijn ons nog niet allemaal vergeten.

– tussen de bedrijven door typ ik dit bericht, en nu is het 19.45u. Ik ga dadelijk even van een tasje thee genieten, en dan moet ik nog wat telefoontjes doen. Met Liliane om te horen of zij nog wat oude dekens/lakens heeft die we hier op de slaapkamers op het tapijt kunnen leggen. We gaan een aantal dozen op onze kamer laten zetten (die is gigantisch groot, ik denk wel 30m2!), en we willen het tapijt niet beschadigen. Dan nog mailen met Danute, die ik een bericht voor haar zoon Darius wil geven. Hij vertrekt over enkele dagen terug naar de UK om aan zijn Phd te beginnen.

Daarna nog eens een wandeling maken met Dusza, en dan is het al weer donker.

Je ziet, we blijven druk bezig!

18 thoughts on “Het leven, zoals het momenteel is ten huize Van Hout

  1. Eerste reactie, heel op ons betrokken, wat kan Dario lekker laat naar school ;). Allemaal erg leuk om te lezen en wat een indrukken komen er op jullie af!

  2. ’t Lijkt wel nog hectisch druk, maar eenmaal gesettled (met inboedel etc) zal de druk eraf zijn. Nog even doorbijten…

  3. Zo herkenbaar, je verhaal. Ook bij ons gebeurt er op een dag ontzettend veel (nu we ons persoonsnummer hebben dan toch ;)) en ook hier gaan de kinderen heel graag naar school (alleen hebben ze hier geen huiswerk – wat ze helemaal niet erg vinden -, de Zweden vinden dat een kind al genoeg leert op school). En ook wij hebben het gevoel alsof we hier al heel lang wonen, hoewel we hier nog geen twee maanden zijn.
    Onze conclusie: het was een goede beslissing! (en zo te lezen ervaren jullie hetzelfde gevoel)

  4. Wat goed dat je niet opnieuw een rijexamen moet afleggen! Heb ik in St.Louis toen toch moeten doen…

    Ja, er moet in het begin toch heel wat geregeld worden, he!

    Groetjes,

  5. Amai, ik probeer toch elke week ff te zien of er een nieuw bericht is. De manier van schrijven, maakt een mens alleen maar jaloerser. Ben er stikjaloers op dat jullie dit doen en hoop dat alles snel in zijn plooien valt. Ik hoop dat mijn vriendin haar ooit nog bedenkt, maar ik vrees ervoor :-). En Erwin veel succes met zijn jobintervieuws 😉

    • Daniel, het is heel belangrijk dat je echt met 2 voor de volle 100% achter de beslissing om te emigreren (naar eender welk land) staat, want het kost een hoop geld om weer gestart te geraken, het vergt heel veel uitzoeken en je weg zoeken in administratie, dagelijks leven, in je omgeving,… Als er dan eentje is die gewoon meegesleurd is in het avontuur van de andere, dan kan dat echt wel tot grote spanningen leiden. Laat je vriendin misschien ons blog ook volgen, wie weet krijgt ze wel goesting. 😉

      • Hey,

        Heb haar al een paar keer gezegd om de blog te volgen, maar ze zegt dat wel eens te doen, maar ze vermijd het. Wss omdat ze schrik heeft dat ze er toch iets voor zou gaan voelen. Voor haar is familie het belangrijkste. 3 x per week bij mama langs gaan en 3 x per dag met mama bellen. Dat zal dan niet meer kunnen en kan ze niet aan. Ik zou nu direct kunnen vertrekken en binnen een paar weken bellen naar mijn ouders om te zeggen dat ik in Canada woon :-). Voor mij is de enige schrik dat wanneer het mislukt, men met zeer weinig geld over opnieuw moet beginnen in België.

      • Hey,

        Heb haar al een paar keer gezegd om de blog te volgen, maar ze zegt dat wel eens te doen, maar ze vermijd het. Wss omdat ze schrik heeft dat ze er toch iets voor zou gaan voelen. Voor haar is familie het belangrijkste. 3 x per week bij mama langs gaan en 3 x per dag met mama bellen. Dat zal dan niet meer kunnen en kan ze niet aan. Ik zou nu direct kunnen vertrekken en binnen een paar weken bellen naar mijn ouders om te zeggen dat ik in Canada woon :-). Voor mij is de enige schrik dat wanneer het mislukt, men met zeer weinig geld over opnieuw moet beginnen in België.
        We zullen zien en ik blijf zeker volgen.

  6. Nou zeg, wát hebben jullie het druk met van alles en nog wat. Fijn dat jullie container al aangekomen is, kan me voorstellen dat het straks lekker is om weer wat vertrouwde en eigen spulletjes om je heen te hebben.

  7. Jullie zijn echt lekker bezig zo, het loopt toch allemaal soepel zeg. Ik lees hier je blog aan mijn eigen nieuwe Ikea bureau;-) (Ik heb de Expedit en jullie?)

    • Dario heeft een bureautafel gekozen die hem de ruimte gaf om aan de linkerkant zijn schrijfwerk te doen en aan de rechterkant zijn laptop te plaaten. Het is bureautafel Fredrik geworden. http://www.ikea.com/ca/en/catalog/products/40111124 (maar dan met een donker werkblad) Die Expedit hebben we ook bekeken, vonden we ook leuk. Maar aangezien we over enkele maanden weer verhuizen wilden we ‘echte’ bureelmeubelen pas uitkiezen op maat van onze nieuwe woning. Nu hebben we meer een ‘multifunctionele’ keuze gemaakt: deze tafel kan nadien nog als bureau dienen, maar kan eventueel ook in de basement geplaatst worden of zo. Erwin kocht daarom dus ook diezelfde bureautafel, dan passen ze -indien we dat willen- ook nog samen in het nieuwe huis.

Geef een reactie

