I like good grades but I hate adhesive cupboard shelf liner

Afgelopen donderdag kreeg Dario zijn eerste rapport, gevolgd door een oudercontact gisterenavond. En we zijn zeer tevreden. Hij zit overal boven de mediaan (behalve voor biologie, zie verder), soms zelfs meer dan 20%. En voor Engels was hij de beste leerling van 11th grade! LOL Zijn leerkrachten omschrijven hem als zeer volwassen, gedreven, een aanwinst in de klas, intelligent, een geboren leider,… 
Voor wiskunde was hij wel een huistaak vergeten in te leveren en twee huistaken had hij maar half gemaakt (hij zag het nut niet in van 5 bladzijdes vergelijkingen die allemaal van dezelfde soort waren, …) daar staan hier ook veel punten op (het gebruik van een agenda is hier niet verplicht, met als gevolg dat niemand hem gebruikt ook al krijgen ze er eentje van de school).
Voor Biologie zat hij op de mediaan. Maar de leerkracht had de indruk dat dat kwam omdat Dario nog niet gewoon was aan twee typsiche dingen voor zijn lessen Biologie hier:
– het systeem van de multiple choice toetsen. Dario begint dan zo ver door te denken “Als je het zus bekijkt, dan kan dit antwoord het wel zijn, maar als je het zo bekijkt, dan kan het ook wel het andere antwoord zijn. In in zeldzame gevallen is het zo dat…”. Hij gaat dus veeeel te ver nadenken over de dingen. Hij moet dus de strategie van multiple choice nog leren kennen, namelijk: het niet te ver gaan zoeken en al dadelijk een aantal dingen elimineren.
– het labo werk bij biologie: in Belgie deden ze niet veel aan labo werk in Biologie, ook al volgde Dario de component Wetenschappen. Hier wordt vrij veel aan labo werk gedaan, en zelfstandig (omdat ze er van uitgaan dat jij de voorgaande 2 jaar die ervaring opgebouwd hebt). Je krijgt dus aan het begin van de les een opdracht die je in een labo opstelling moet gaan uitvoeren en moet dat tegen het einde van de les af hebben. Nu heeft Dario nooit echt zelf labo opstellingen moeten gaan maken en zo, dus hij verliest heel wat tijd (en soms is het beschikbare materiaal beperkt waardoor je moet wachten tot iemand anders klaar is als je niet snel genoeg was en je dus weer tijd verliest). Maar de leerkracht ziet er niet echt graten in, het is gewoon een aanpassing. Hij was in ieder geval heel erg tevreden over Dario zijn houding in de klas, maar hij moet dus meer de hulp van de leerkracht in durven roepen om ‘gaps’ weg te werken.
Besluit: hij heeft een goede start gemaakt.

En ik… ik heb bijna geen nagels meer. Niet dat ik ben gaan nagelbijten hoor! Maar bij de aankoop van ons huis was ik zooo blij met mijn grote keuken-met-veel-keukenkastjes. Toch heb ik daar de afgelopen dagen al op zitten vloeken! Men heeft hier de gewoonte om ‘cupboard shelf liner’ in de kasten te leggen. Zeg maar een soort van kaftpapier dat plakt. Natuurlijk heb je van die dikkere niet klevende cupboard liner, maar dat vonden de vorige bewoners niet leuk. Zij kozen dus de kleefbare soort. Nou was ik niet echt fan van het roze bloemenveld in mijn kasten, en in de kasten zat een curry-geurtje, dus ik ging die liner er snel even uitzwieren. De eerste twee kasten gingen als een fluitje van een cent. De liner kon ik er zo uit trekken. Maar nadien hadden ze een ander soort liner gebruikt. Eentje van het hardnekkige soort! Eerst dus zitten prutsen en pulpen aan de aanzet van die liner, en dan juichen als ik er in slaagde om maar liefst 10 vierkante centimer in 1 keer los te trekken! We zijn nu 8 vingernagels en een ganse week verder, maar de liner is getemd! Alle liner is nu uit de kasten. Maar we zijn er nog niet hoor! Want enkel de bovenlaag is losgekomen, de lijm is allemaal blijven zitten. Dus maar naar de klusserswinkel om spul te halen om de lijm los te weken. Het eerste ding deed het helemaal niet. Dan wat straffer spul gehaald. Volgens de verpakking giet je het er gewoon op, laat het enkele minuutjes intrekken, en wrijf je het er dan af –inclusief lijm – met een schone doek. Jaja! Enkel in de reclame gaat dat zo hoor! Hebben ze nog niet kennis gemaakt met mijn roze-bloemetjes-liner-lijm in mijn tig keukenkastjes!
Hoe ik het er nu af aan ’t krijgen ben: Ik wrijf eerst zo’n laag van die olie op de legger. Dat laat ik minstens 5 minuten intrekken. Dan neem ik een scherp plamuurmes (!!!) en schraap ik het grootste deel van de lijm er minutieus af. Je moet na elke strijk die je doet het plamuurmes afschrapen aan een stuk keukenrol, zoveel lijm hangt er dan aan! Als de legger zo een eerste keer behandeld is, dan neem ik afwasmiddel en was ik de legger grondig af, en maak hem droog. En dan gaat er een tweede laag van dat giftig spul op, om weer enkele minuten in te werken en dan herhaalt het ritueel met het plamuurmes zich. Meestal is het na 2 zulke behandelingen wel ok, maar soms moet ik een lokaal plekje nog een extra behandeling geven. Je kan je inbeelden dat ik de afgelopen dagen heel gelukkig was met mijn vele keukenkastjes. Maar ach, ik troost me met de gedachte dat ik straks de meest propere keukenkastjes van de hele wijk heb!

In de beide badkamers hadden ze grote spiegels hangen boven de kast. Maar ik vind spiegelkasten veel handiger om al je kleine potjes in te bewaren. Wij dus naar de Ikea om moderne spiegelkasten te halen (de lokale varianten zijn ‘antiek’ –lees: oubollig). Nu zou je denken dat je spiegels gewoon ophangt aan 2 of 4 haken. Not! Ik denk dat ze bang waren dat de spiegels tijdens een aardbeving naar beneden zouden vallen of zo, want maar liefst op een stuk of 8 plaatsen hebben ze die spiegels gehecht aan de dry wall, met als gevolg dat ik ook heel wat tijd gestoken heb in het terug in orde brengen van de dry wall zodat ik die straks kan gaan schilderen alvorens de spiegelkastjes op te hangen.

En dan kwamen ze gisteren de keukentafel en –stoelen leveren. Maar de tafel is niet verder dan de vrachtwagen geraakt, ze bleek beschadigd te zijn. En voor de stoelen heb ik gisterenavond nog teruggebeld want eentje kwikkelde, eender waar ik hem zette. Daar komt maandag iemand naar kijken. Gelukkig hebben we nog ons huurhuisje, waar we dus ondertussen netjes blijven wonen tot we wat verder gevorderd zijn in ons andere huis.

Volgende week beginnen ze aan de basement. En morgen zullen we een paar keer over-en-weer naar de Ikea in Burlington rijden om van die grom stapelrekken te gaan halen (voor de garage en de kelder) en nog wat Hemnes boekenkasten en ander klein spul. We hopen dat het tegen Kerstmis allemaal wel al vrij goed in orde is (behalve de basement, dat zal wat langer duren).

Oh ja, Erwin zijn eerste werkweek zit er ondertussen ook bijna op, en hij is heel tevreden. Maar daarover zal ik nog wel wat schrijven in een volgende bericht.

11 thoughts on “I like good grades but I hate adhesive cupboard shelf liner

  1. Ik vind het echt geweldig en heel bewonderenswaardig hoe jullie je zo snel weten te aarden in Canada. Het klinkt al bijna alsof jullie nooit ergens anders hebben gewoond. Ik geniet nog steeds van je updates!

    Hartelijke groetjes!

  2. Goed, zeg, dat Dario meteen zo succesvol is op school. Dat kastpapier wil Leahs moeder ook de hele tijd bij de meisjes in de kastjes plakken. Ik heb het hier niet.

    • Weet je, als het nu oude, lelijke kasten zijn, dan kan je het misschien op die manier wat opfleuren. Maar als alles nog in deftige staat is, ben ik er geen fan van.

  3. Hahaha, wat een verhaal over je bloemenveldenlijm!!!!
    Dat je nog gevoel hebt in je vingers om dit verhaal te kunnen tikken…. ;^)
    Goed om te lezen dat het met zowel Dario als Erwin goed gaat, je zult best wel trots zijn dat beiden hun plekje hebben gevonden!
    En jij hebt natuurlijk ook helemaal je plek gevonden….in je keukenkastjes!!!! ;^))

    Groetjes,
    Louise!

  4. Joh wat een werk heb je met die keukenkastjes! Ik hoop dat die curry geur er ook helemaal uit is na al dat werk. (ik hou zelf wel van curry maar ik hoef het ook niet als vaste geur decoratie te hebben).
    Wat fijn voor Dario dat het zo goed gaat op school!

  5. Zelfklevende cupboard shelf liner!!! Dat heeft toch geen nut? Als er een oliefles of wat dan ook omvalt, moet die shelf liner er toch uit?? Dus dan kan je die idd beter niet vastkleven, toch? Lijkt me een heerlijke bezigheidstherapie voor jou 😉 Hopelijk heb je die rotklus nu snel geklaard!!

    Heerlijk voor jou als moeder om te vernemen dat het zo goed gaat op school met Dario! Want geloof me, als je zoon moeilijkheden heeft, komt er heel wat stress bij… heb ik aan de lijve ondervonden…

    En fijn dat ook Erwin een leuke werkweek had. Jullie lijken al helemaal aangepast!

    Groetjes

  6. Leuk om te lezen dat alles goed verloopt! Dat Dario het uitstekend doet op school moet ook voor jullie een opluchting zijn veronderstel ik.
    En proficiat met je gevecht tegen de keukenkastjes! 🙂
    Ik kijk uit naar je volgende update…

    Groetjes,
    Dimi

  7. De tijd vliegt snel : al 3 maanden in Canada ! Mooi vooruitzicht dat jullie Einde Jaar in jullie eigen woonst kunnen (gaan) vieren. ‘k Mis nog altijd wat foto’s 🙂
    De rest van ’t gezin lijkt het ook wel goed te bevallen ; alles valt in zijn plooitjes. Hoe vergaat het de hond ondertussen ?
    Groetjes,

    Hilde en co

Geef een reactie

