Canadese mosselen

Waar ik het ooit gehoord heb, dat herinner ik me niet meer. Maar als zeer groot liefhebber van de Zeeuwse mosselen was mij ter oren gekomen dat de Canadese variant niet erg in de smaak zou vallen als je van de Zeeuwen houdt. Omgekeerd zouden de Canadezen de Zeeuwse mosselen wel weten te smaken.
Ik was dus stiekem gaan hopen dat men op de ambassade in Toronto de Nationale Feestdag zou vieren met geïmporteerde mosselen. Een reden voor mij om daar dan aanwezig te zijn!

Maar twee weekends geleden waren we op de Wine and Food expo, en daar boodt men ook Canadese mosselen aan om te proeven. Van Prince Edward Island (door Canadezen P.E.I. genoemd), een eiland helemaal in het Oosten van Canada.

Die kans kon ik natuurlijk niet laten gaan! En wat een geluk dat ik dat ‘risico’ durfde te nemen, want deze mosselen smaken heerlijk lekker hmmmm!

Het is een iets vollere mossel, te vergelijken met onze jumbo’s, maar dan wel in het formaat schelp waar onze gewone mosselen in zitten. De smaak is lichtjes anders, een beetje zilter. Het proeft dus effectief meer als iets wat uit de zee komt, en dat kan je bezwaarlijk zeggen van de Zeeuwse mosselen.
Dus kocht ik deze week in de Sobeys mosselen. Natuurlijk deze van P.E.I. En gisteren heb ik deze klaargemaakt op de klassieke wijze: een ui in schijfjes snijden, enkele wortelen in stukjes er bij, een prei en een pak groene selder in stukjes, en dat alles in de pot samen met de mosselen die een tijdje in water hebben gestaan. Dit alles aan de kook brengen op hoog vuur, en een tijdje door laten koken. Natuurlijk peper toevoegen, en regelmatig de pot opschudden.

Dan ondertussen een mosselsausje maken: een beetje mayonaise en wat mosterd, wat citroensap en een beetje kookvocht van de mosselen. (dat van het kookvocht is een tip die ik ooit van Magda kreeg en het geeft een veel fijnere smaak aan het sausje) Alles goed mengen, en je hebt je mosselsausje.

En hier hebben ze gesmuld! Het was om duimen en vingers af te likken, en zeker voor herhaling vatbaar. Ik heb al Canadezen die kandidaat zijn om het te komen proeven (want ze wisten zelf niet hoe ze dat eigenlijk moesten bereiden).

En wij? Wij hebben weeral een reden minder om naar Toronto af te zakken voor een Belgen-onderonsje.

4 thoughts on “Canadese mosselen

  1. Ik durf zelfs te zeggen dat de Canadese lekkerder zijn dan de Zeeuwse (manier van klaarmaken is iets anders natuurlijk). Ga ze ook eens proeven in The Fat Belgian, een Belgisch restaurant in Toronto. Heel lekker + ze hebben daar meer dan 50 Belgische bieren op de kaart.

    • Manu, ik vind ze inderdaad rijker/dieper van smaak!
      En ik zal je tip onthouden, als we in de winter nog eens een excuus zoeken om buiten de deur te komen.
      Proefde onlangs een Japans (droog) bier, en dat was ook heel erg lekker. Is in de LCBO te verkrijgen. De naam ben ik vergeten, maar ik weet nog hoe het blikje er uit zag (zilvergrijs).

  2. Hmmmmm mosselen, daar mag je me best voor wakker maken :D. Paar maanden geleden hier in Londen in een Belgisch restaurant mosselen gegeten, maar die waren van slechte kwaliteit helaas.

    Ben erg benieuwd naar de canadese mosselen!!

  3. Ik ben allang niet meer zo moeilijk kwa mosselen. Bij mij zijn de Canadese ook erg lekker hoor. Maar ok, in Zierikzee op een terrasje uit en emmer mosselen eten is nog het beste.
    Maar dat is niet zo 1,2,3, geregeld hier vandaan, dus ga ik ook voor de Canadese. En die zijn inderdaad groot.

Geef een reactie

