Veel foto’s + eekhoornjacht met gevolgen…

Dit zijn foto’s van de lucht toen ik op 3 december op weg was van Pine Glen naar ons huurhuis.

 (foto genomen op de hoek van Dundas en 9th Line)

Dit is het zicht als ik ‘de grote weg’ afdraai, richting onze wijk. Onze wijk ligt links, in die bocht (waar de auto rijdt).

En dit is er eentje genomen op zondag, toen we naar de Santa Claus Party van Erwin zijn werk reden:

Genomen vanuit een rijdende auto, in Burlington.

De Santa Claus party was in een overdekte kinderspeeltuin. In principe moesten we daar niet zijn, maar Dario ging de elfjes en Santa Claus mee helpen (pakjes uitdelen en op de kinderen letten). Dus terwijl we er dan toch waren, zijn we ook maar gebleven. Heerlijk om die kinderen zo te zien spelen! Waar is de tijd dat we zelf frequente bezoekers van De Putten in Kasterlee waren?… Nu hebben we een 16-jarige zoon die zaterdagochtend de trein naar Toronto nam, omdat hij daar met 3 meisjes uit Guelph had afgesproken om te gaan winkelen, tot laat in de namiddag! Hij heeft zich goed geamuseerd. Een van deze meisjes is Mariana, de dochter van Vlaamse Bieke en Griekse Thanasis, en zij wonen in Guelph. De andere meisjes zijn vriendinnen van haar.

Ook wij als volwassenen hebben kunnen spelen tijdens de Santa Claus party:
Dit vonden we een leuk spel. Ik heb het ook met Dario gespeeld,die natuurlijk won. Maar we hadden veel plezier, en dan is het niet belangrijk wie wint.

(vader en zoon in aktie)

 De temperaturen zijn ondertussen wel fllink gedaald, ze komen de afgelopen dagen amper boven het vriespunt uit. We hebben zelfs onze eerste sneeuw gehad (die al weer verdwenen is). Gek genoeg hebben de gebieden rond ons (Barrie, Markham) al veel meer sneeuw. En ook de streek rond London kreeg al de volle lading. Ze zeggen dat Oakville/Burlington vaak gespaard blijft. Lucky me!
Achter ons huis loopt een wandelpad tussen de bomen (een trail). Daar ga ik vaak met Dusza wandelen. Zo zag het er begin september uit:

 

Een groot contrast met hoe het nu is:

Die rode dingen die je bijvoorbeeld rechts op de foto ziet, dat zijn bessen.

Deze staan er ook veel, en die vind ik mooi. Zelfs nu ze bijna kaal staan.

Ik vind dat die struik een speciale vorm heeft, en die takken iets magisch:


Iemand enig idee wat de naam van die struik is? Je vindt ze hier op heel veel plaatsen.

Dat wandelpad grenst aan onze tuin, dus hebben we heel veel struiken achter ons huis. Ongelooflijk hoeveel vogeltjes en eekhoorns daar zitten. Deze foto’s nam ik enkele dagen geleden op een ochtend:

Mevrouw Red Cardinal:

Ook mijnheer was aanwezig, maar hij kon niet stil blijven zitten, waardoor die foto’s mislukt waren.
Maar ook Blue Jays zitten hier veel:


Mussen ook, maar daar heb ik geen foto’s van genomen. Tussen die struiken vallen ze ook amper op. Maar gelukkig zitten er hier echt heel erg zoveel, zoals ik dat gewend ben van in mijn kindertijd. De afgelopen jaren zag ik ze in Belgie steeds minder, en dat vond ik spijtig, want ik vind dat een mus wel iets heeft, ik word er altijd vrolijk van om die kleine dingetjes zo druk te horen kwetteren en rond te zien springen.

En eekhoorns komen we dus ook vaak tegen. Zowel in de achtertuin:

Als op het wandelpad (en eigenlijk overal!). 

Dit is nog een foto die ik gisteren gemaakt heb:

Er zaten maar liefst 5 eekhoorns die alle kanten uit liepen toen wij er aan kwamen. Dusza is dan door het dolle heen, weet niet welke ze eerst met huid en haar wil gaan verslinden. De eekhoorns lopen dan weg, bijvoorbeeld over die tuinafscheiding, en in de bomen. Hier zit ze dus naar die beestjes te kijken, die 2 meter boven haar op een tak naar haar zitten te kijken. 
Ze is op een bepaald moment ook de struiken in geschoten, achter de eekhoorns aan. Ze zat onder de zaden. Die zitten dan met van die weerhaakjes in haar pels, dus je moet ze er echt uitkammen. En tijdens het kammen gaat dat bolletje open, en vallen er tientallen kleine zaadjes uit.

Nu heeft Dusza tijdens deze eekhoornjacht gisteren zich wel heel erg pijn gedaan. Al heb ik daar niets van gemerkt, ze heeft niet gejankt en bleef gewoon met me mee naar huis wandelen. Maar we komen dus binnen in onze hall, ik hang mijn jas in de kast, draai me om…. en zie een heel bloedspoor door het huis! Blijkt dat Dusza een afgerukte teennagel heeft! Het ding hing er nog net aan. En bloeden dat dat deed! Dit was duidelijk geen klusje voor mij, dus belde ik de dierenkliniek waar ik later op de voormiddag terecht kon. Ze hebben de nagel verwijderd, en haar pootje zit stevig ingepakt. Maar de arts stelt de wonde liever droog aan lucht. Dus deze namiddag moet ik terug naar de dierenarts om het verband er af te laten halen. Waarschijnlijk is het bloeden dan gestopt.

De genezing zal een 2-tal weken duren, en ondertussen moet ze muttluks dragen als ze buiten gaat, kwestie van haar poot te beschermen tegen vuil.

Ze heeft via een spuitje een pijnstiller gekregen die 24 uur werkzaam is, en heeft ook een potje antibiotica meegekregen. En het wordt weer een circus om haar dat te voederen! Een zo’n piepklein pilletje pletten en mengen onder 300 gram sterk ruikende groene pens, maar onze Dusza heeft het gemerkt, en weigert nog verder te eten…

Straks moet ik dus terug op controle naar de dierenarts, en dan krijg ik de afrekening. Ik hou mijn hart al vast… Toen ik gisteren wilde betalen, zei de dame aan de receptie me dat ik dat gerust morgen mocht afrekenen. Ik kreeg dus geen rekening te zien… Zou dit zijn omdat ze het me makkelijk willen maken door maar 1 keer te betalen? Of ben ik een beetje achterdochtig als ik denk dat ze wachten tot straks, omdat, als ik die eerste rekening te zien krijg, ik vandaag misschien niet meer zou terugkomen?

Wordt vervolgd!

15 thoughts on “Veel foto’s + eekhoornjacht met gevolgen…

  1. Oei Elke. Hopelijk valt de rekening wat mee. Je zal het zien : In B biijna noiit naar de dokter en nu al enkele keren.
    Ik duim !

  2. Arme Dusza. Hier had Muddles een bloedende poot van even op het terras rennen in ijs/sneeuw. We gaan haar schoentjes halen.
    Die struiken staan hier ook langs ons huis, maar ik weet de naam niet. De naam van die rode “knollen” boom ligt op het puntje van mijn tong, maar ik kom er even niet op. De vogeltjes vinden ze allebei lekker voer, er zitten hier altijd koolmeesjes in.

    • Is Muddles’ pootje vanzelf genezen? Ik zag bij Petsmart goedkopere dingen dan die muttluks, maar de kwaliteit blijkt ook een heel verschil te zijn…

      De dierenarts raadde me aan om over 2 weken langs de hondenkapper te gaan om haar poten bij te laten werken voor de winter… Geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen, maar we zullen het maar doen. Ik vermoed dat ze haar lange haren korter gaan knippen aan de poten?

      Die rode langwerpige bessen, is dat rozenbottel?

  3. We worden verwend met zoveel foto’s op korte tijd *smile*
    Is jullie hond het al gewend in de nieuwe leefomgeving eigenlijk ? Of lijkt het alsof hij er altijd al heeft gewoond ? Hopelijk herstelt dat beestje snel.
    Voor de rest lijkt alles goed zijn gangetje te gaan…
    Groetjes,

    Hilde en co

  4. Die stuik met die recht opstaande rode ‘vruchten’ is een Sumac.
    In de zomer, als de besjes net rood zijn kun je er heerlijke limonade van maken, maar al snel komen er wormpjes in die het minder lekker maken. Er zijn twee soorten, een struik met harige stengels de andere heeft gladde stengels maar je kan ze beiden op dezelfde manier gebruiken. Dan is er nog een soort met witte bessen, die giftig is. Maar die bessen zijn dus wit en groeien ook meer als gewone trossen hangend naar beneden.
    Ik hoop dat de rekening meevalt!

  5. Het schoot me net ook weer binnen, sumac. De bessennaam weet ik nog altijd niet.
    De poot van Muddles is vanzelf weer beter geworden. Ik zou ook niet weten wat dat is de pootjes bijwerken.

    • Ik heb het vandaag gevraagd aan de dierenarts: het is het bijknippen van de haren tussen de kussentjes, en het knippen van de lange haren rondom haar pootje. Maar daar hoef ik dus niet voor naar de kapper, dat doe ik zelf al 6 jaar, dus dat zal me nu ook wel lukken. 😉

  6. Die pootjes bloeden inderdaad enorm! Cosmo had laatst een snee in een van de kussentjes en dat hield ook niet op. Hopelijk is Dusza’s pootje weer helemaal beter.

  7. Mooie foto’s! En wat leuk, vader en zoon spelen Air Hockey, dat vinden wij ook zo leuk, we willen zelfs voor kerst zo’n tafel kopen voor de kinderen, ssssssst!
    Arm hondje met die teennagel……. Beterschap.
    Hoop dat het meevalt met de DA, wij heben onze ervaring hier dik en vet achter de rugt met Meggie. Het was het waard, ons hondje was vreselijk ziek, maar het heeft een leuke reis gekost!!!
    Maar misschien valt het mee bij jullie!

    Groetjes,
    Claudia

  8. Leuke foto’s hoor. ik hoop dat het met de hond gauw beter gaat. Wat een gedoe altijd. En dan net in een nieuw land gebeuren zulke dingen….

  9. Iek een afscheurde nagel, ik kan er niet eens naar kijken zonder niet lekker te worden. Beterschap ermee ! Grappig is dat al die andere planten die je dan ziet als je ergens nieuw gaat wonen en je afvraagt van wat dat nu toch kan zijn. Ik ben er hier nog niet helemaal uit zelfs met veel planten.

  10. En viel de rekening van de dierenarts mee? Of ben je even moeten gaan zitten 😉

    Veel beterschap aan Dusza toegewenst!

    Heerlijk toch dat Dario al veel vrienden en vriendinnetjes heeft! Dat doet jullie vast wel deugd te zien hoe goed het met hem gaat. Mist hij zijn Belgische vrienden niet teveel?

    Groetjes,

  11. Ach, wat zielig voor Dusza, hopelijk gaat het inmiddels al weer wat beter. Leuk om al die rode kardinaal vogeltjes te zien, zo heel anders dan hier in Nl.

  12. Leuk om jullie omgeving zo te zien. Die vogeltjes blijven bijzonder he! Bij ons op ons Amsterdamse balkon zijn alleen maar koolmeesjes en pimpelmeesjes te vinden. Ook erg schattig en leuk om naar te kijken. Maar van die “exotische” exemplaren zoals de Blue Jays en de Cardinals zijn voor ons Europeanen toch net weer wat meer speciaal. Ik hoop dat het inmiddels wat beter met Dusza gaat. Benieuwd naar de uiteindelijke kosten bij de dierenarts.

  13. Pingback: 2010 in review « You can have Roots and Wings

Geef een reactie

