Staghorn Sumac aka Fluweelboom

Bedankt voor de tips die volgden i.v.m. mijn favoriete rode-pluizen-plant!
Het gaat dus over een sumac. En ikke altijd maar denken dat ‘sumac’ gelijk stond aan ‘grote ellende’ vanwege de huidirritatie die die dingen kunnen veroorzaken. Maar er blijken zo’n 250 soorten sumac te zijn, niet allen even schadelijk.

Hier gaat het dus om de Rhus typhina zijnde in het Engels de Staghorn Sumac of in het Nederlands fluweelboom aka azijnboom (omdat de vruchten blijkbaar zuur zijn). Aanvankelijk is dit een Noord-Amerikaanse boom die inderdaad erg verspreid is in Canada, maar ook in België en Nederland is de boom aan een opmars bezig en kan je deze steeds vaker in het wild tegenkomen. Ik herinner me dat er een ganse berm staat vlak bij het Sint-Jozefcollege waar Dario school liep. Prachtig vond ik die altijd! En nu kom ik ze hier dus ook weer overal tegen! Niet onlogisch, want het blijkt een plant te zijn die weinig eisen stelt aan de bodem en best agressief/overwoekerend is…

En Bibi, dit is nog info voor jou:

Some beekeepers use dried sumac bobs as a source of fuel for their smokers. (dixit Wikipedia)

Dus je kan er niet alleen limonade van maken! Zo te lezen kan je best veel doen met die plant!

Ter afsluiting nog even wat foto’s die ik van het internet leende, ter illustratie voor diegenen die de plant nog niet kennen:

In volle bloei -> tijdens de herfst -> in de winter:

One thought on “Staghorn Sumac aka Fluweelboom

  1. Leuk! Ik had inderdaad gehoord dat sommigen die gebruiken voor de smokers. Ik vind het altijd zonde omdat ze er mooi uitzien en in de koude maanden nog iets van kleur toevoegen aan het grijs gele dorre geheel. Zelf gebruik ik dennenaalden en denneappels. Of als ik geen zin heb om zelf naar rook te ruiken, besproei ik de bijen met suikerwater om ze rustig te krijgen;-) Ik wist niet dat de sumac in Nederland en Belgie ook groeide, leuk om te weten!

Geef een reactie

