Kerstdagen

En wat blijft de tijd hier vliegen!

Op kerstavond hadden we Chris en Liliane uitgenodigd. Dit is een koppel Vlamingen die al heel wat jaren in Mississauga wonen en we hebben hen via Vlamingen in de Wereld leren kennen. Ze staan altijd klaar met raad en daad, maar aangezien zij geen kinderen hebben brengen ze de kerstdagen alleen door. Daar gingen we maar even verandering in brengen! Het was een beetje puzzelen met het menu, want Liliane is allergisch aan een aantal ingredienten, maar het is me gelukt! En zo hadden we dus een hele leuke kerstavond.

Kerstdag waren we in Guelph uitgenodigd, bij Bieke en Thanassis. Wat een bont gezelschap troffen we daar: allerlei achtergronden (buschauffeur, phd studenten, professoren, farmers, …) en allerlei nationaliteiten (Grieks, Noors, Pakistaans, Albanees, een Aziatisch land, Mexicaanse Canadezen,…). We waren met 14 volwassenen en 7 tieners en jongvolwassenen. Het was een soort potluck, waarbij de gasten bijgerechten meebrachten en de gastvrouw en gastheer gezorgd hadden voor o.a. het heerlijkste varkensvlees dat ik ooit gegeten heb, kalkoen, paprika met rijst en nog wat andere gerechtjes. Ook kerstdag was dus heel erg gezellig!

Tweede kerstdag wordt hier eigenlijk niet gevierd. Maar dan is het wel Boxing Day. Koopjes dus! Onze oogst was: een gigantisch grote microwave, een stoomstrijkijzer (zo eentje op een stoomblok, zoals ik die in Belgie ook zo graag gebruikte), een extra ijskast/diepvriescombinatie voor in de garage (vooral om de extra vriezer, maar in de zomer is extra koeling ook erg welkom!), en een mooi set voor ons king size bed (lakens, sprei, hoezen voor de hoofdkussens, bedskirt,…). Een drukke dag weer, moe maar voldaan keerden we weer terug naar huis.

Vandaag hadden we om 9u downtown Toronto afgesproken met David, Danute en hun zoon Darius op Saint Lawrence Market.

Wat was het rustig op weg naar downtown! Wat een heerlijke markt! Ze hebben er heel veel keuze in vers vlees, vis, heel veel kazen, kruiden en specerijen,… We hebben dus weer een goede voorraad ingeslagen en gaan vast en zeker nog terug naar deze markt! We hebben er maar liefst twee uur rondgelopen. Het zijn twee verdiepingen.


Nadien reden we door naar Yorkville, waar we eigenlijk wilden gaan brunchen in Le Pain QuotidienMaar dat bleek gesloten te zijn, en er hing een brief op de deur dat ze in faling waren! Een snelle blik op het internet leert me niet dat het de ganse keten zou zijn (integendeel, ik vind nog openingen in december), dus ik denk (hoop) dat het enkel deze vestiging is, en dat de vestiging in West Toronto nog wel bestaat. Want wij zijn echt wel fans van deze keten. Tenminste, binnen Europa. En we hoopten om deze Belgische zaak nu ook eens in Canada te gaan ontdekken. Ik zal morgen eens moeten bellen naar de andere vestiging in Toronto om te kijken of zij nog bestaan.
In ieder geval vonden we een leuk alternatief voor vandaag zodat we niet met lege magen naar huis moesten.

Morgen ga ik eens kijken of ik met Dario langs een dokter kan gaan. Zijn verkoudheid blijft hangen. Zijn gesnotter is wel over, maar hij blijft vrezelijk hoesten en heeft dus al dagen geen stem meer… De huidige medicatie helpt duidelijk niet.
Ook zou ik morgen of donderdag nog even met Erwin zijn auto langs de garage willen rijden voor een oliebeurt. En vrijdag is het weer ‘werkendag’ want ’s avonds hebben we Danute, David en Darius uitgenodig om oud-op-nieuw te vieren.

Ondertussen hebben we ook de sleutels van het huurhuis terug overhandigd aan de eigenaar, en zij was zeer tevreden over de spik-en=span staat waarin ze het huis terugkreeg. Zij tevreden, en ik ook, want tenslotte wil je de boel wel netjes afleveren (in ieder geval was het netter dan hoe we het gekregen hadden).

Gisteren hebben we bij vriestemperaturen nog in de tuin gewerkt en heb ik ook ramen gelapt. De gevoelstemperatuur was -17. LOL. Het warme water bevroor dus aan mijn ramen.
Maar er stonden we uitgebloeide struiken in de tuin met van die irritante zaden aan, dus Dusza haar pels zat telkens onder die zaadjes als ze binnen kwamen, waardoor je het hele huis moest stofzuigen. Die hebben we dus maar weggesnoeid en tevens hebben we ook al de herfstbladeren nog bij elkaar gedaan. Ons tuintje ziet er nu dus veel netter uit.
En het raam was zo vuil dat ik het echt niet meer kon laten. Het is namelijk een heel erg groot raam, tot op de grond, en deze staat aan onze eettafel waardoor we altijd fijn buiten kunnen kijken.
Voor de andere ramen op de gelijkvloerse moet ik dus nog een ladder kopen, want met mijn keukentrapje kon ik niet tot aan de bovenkant.

8 thoughts on “Kerstdagen

  1. Ramen lappen heb ik in dit huis al jaren geleden opgegeven ;). Het is te hoog, er zitten horren voor etc. Waren die feestdagen nu heel anders, dan wat jullie gewend waren? En vond je dat leuker of niet?

    • Hier ook hele hoge ramen, en horren. Denk dat ik een paar keer per jaar professionelen ga laten komen… Of de feestdagen anders waren? Ja en neen. We vierden het al jaren samen met vrienden (ipv familie), dus dat was niet echt anders. Wel hebben we er ons over verbaasd hoe vlot we hier contacten leggen (al heeft dat niet rechtstreeks met de feestdagen te maken, maar het zorgde er wel voor dat we deze dagen niet in ons eentje moesten vieren). Ook het multiculturele aspect zoals we dat tijdens het kerstdinner in Guelph hadden, vonden we zeer leuk!

  2. Fijn dat jullie zulke leuke en diverse kerstdagen hebben gehad! Geinig om mee te maken. Super van jullie boxingday score, wij hebben het maar niet gewaagd om er op uit te gaan! Maar was het echt zo druk in de winkels als men zegt?
    Beterschap voor Dario!
    Jullie een hele fijne jaarwisseling en voor 2011 veel geluk!
    Groetjes vanuit het platteland van Ontario!
    Claudia

  3. Ik heb vorige week ook mijn ramen staan lappen met die kou, maar door de lage zon zie je zo duidelijk hoe smerig de ramen zijn dus het moest maar, vooral ook omdat we gasten kregen;-)

  4. De griep heeft hier toegeslagen, hopelijk gaan jullie bacteriën snel weg !
    Mooie beelden op de log, tof verslag. Het maakt de kille winterdagen ietsjes warmer…
    Groetjes,

    Hilde en co

  5. Ramen lappen? Zou hier misschien ook wel moeten, ik hoop altijd op een flinke regebui; ik wacht wel tot het voorjaar. Dit weekend moeten we het doen met een sneeuwstorm.

    Loek

    • Hahaha, in Belgie was de voorspelling van een regenbui een goede reden om je ramen net niet te gaan lappen! 😉 Sneeuw zal ook wel reinigend werken, denk ik. Ik herinner me dat mijn grootouders hun wollen tapijten buiten op de sneeuw legden, en ik dacht dat dat was om ze proper te maken…

Geef een reactie

