Weer eens een update

We hebben hier ondertussen nog wat sneeuw gehad, een beetje dooi gevolgd door onmiddelijk weer vriezen zodat we ook ijs hadden (de oprit is een schaatsbaan, ondanks het zout en de Alaskan Ice Melter!). Momenteel is dit ongeveer de stand van zaken:

Let ook op dat gele voertuig op de foto: dat is een sneeuwruimertje voor voetpaden.

Vanavond wordt er nog een 4-tal centimeter sneeuw gehad. Maar chaos op de wegen hebben we nog steeds niet gezien. Ok, er is al eens een ochtend dat we 10 minuten vroeger vertrekken omdat je weet dat het glad is, maar zelfs dan rij ik hier veel relaxer rond dan wanneer het in België gesneeuwd had en ik er door moest. Komt waarschijnlijk omdat de mensen allemaal wat rustiger rijden?
Al klopt dat verhaal niet helemaal. Erwin moest gisteren naar Londen (Ontario). Als je die naam hier noemt, dan zegt iedereen dat je dus je winterkit in de auto moet hebben. Dat wil zeggen: zorgen dat je benzinetank niet minder dan halfvol is, dat je voldoende sproeistof in je wagen hebt, en dat je bij hebt: een deken om je warm te houden, een ijskrabber, handschoenen, een kaarsje en een pillicht, eten en drinken. Want je kan daar in de winter altijd stranden door sneeuwstormen. En op het traject Oakville – Londen is er een stuk van maar liefst 90 kilometer lang!!! waar er geen huizen te bespeuren vallen. Dus bij een sneeuwstorm kan je niet snel even over de berm de autostrade af lopen naar het dichtstbijzijnde huis om te schuilen… Gelukkig had hij geen sneeuw onderweg en was hij op 1,5 uur rijden terug thuis.

Dusza heeft allerlei plekjes in dit huis waar ze graag ligt. Bijvoorbeeld in een hoekje van de family room, op de lederen ottomaan die we haar (in Belgie) gekocht hebben:

Op haar dekentje, dicht bij de zetel en haar bench.

Of dicht bij de boekenkast, aan onze bibliotheekhoek:

(ja, je ziet links nog een stukje kerstboom. Komt omdat de basement nog niet af is en ik dus geen andere plaats heb om de boom voorlopig te zetten)

Enkele dagen geleden ging ik samen met Dario op pad om de uitnodigingen voor onze open house aan de buren uit te gaan delen… We hebben uiteindelijk 6 huizen bezocht, en waren bijna anderhalf uur weg! Je kan zeggen dat we dus al kennis hebben gemaakt met de buren, hahaha!

‘t Was heel gezellig, en we werden overal zeer vriendelijk onthaald en voorgesteld aan partner en kinderen. En dan kregen we natuurlijk heel wat vragen, zoals waarom we besloten hadden naar Canada te komen, en meer specifiek waarom we dan juist Oakville gekozen hadden, hoe Dario het hier op school ervaart en de verschillen met het Belgische onderwijs, of we ons hier al thuis voelden, enz! Zo hebben we leuke gesprekken gehad met een Syrisch koppel (ze kwamen beiden op 16- en 17-jarige leeftijd naar Canada, dus spraken ze over hun ervaring met Dario), een Grieks koppel (die er zich over verbaasden dat Dario Grieks kon lezen en spreken), een Engels koppel (duidelijk de nestors van de buurt, minder spraakzaam), een –denk ik- Canadees koppel en iemand die volgens mij Japanse roots heeft. Heel leuk. Ze reageerden allen enthousiast, dus ik ben benieuwd of ze ook effectief gaan komen. Bij de buurtjes links naast ben ik al 2 keer aan de deur geweest. Ik weet dat ze thuis zijn, maar ze doen niet open… Derde keer, goede keer? Ik zal straks nog eens een poging doen.

Morgen starten voor Dario zijn examen. In de voormiddag heeft hij Engels en in de namiddag Biologie. Hij heeft er zin in!

Verder heb ik ook eens wat foto’s gemaakt in het huis, als een soort rondleiding van hoe het er ondertussen uit ziet. Die zal ik ook eens in een volgend bericht zetten. Alleen ga ik dan weer dat gevecht moeten aangaan met WordPress omdat ze mijn foto’s zo’n beetje kriskras tussen mijn tekst zetten (en de tekst dus vaak komt te staan bij de verkeerde foto).

13 thoughts on “Weer eens een update

  1. Er wonen heel veel Grieks-Canadezen in Ontario, mijn schoonzusje is er ook een van. Ik kan altijd lezen, wat zij schrijft, omdat ik me het Griekse alfabet nog herinner. Succes voor Dario met zijn examens! En ook succes met het feestje, het gaat vast erg gezellig worden.

  2. Wat is een ottomaan????? Ik heb echt geen idee!
    Leuk dat Dusza zich zo thuis voelt! Onze honden hebben ook overal hun eigen plekjes. Ben benieuwd naar jullie party! Veel plezier in elk geval
    Gr. Claudia

  3. Leuke foto’s van Dusza. Die voelt zich dus ook al helemaal thuis. Succes met je party. Ben idd benieuwd of ze allemaal gehoor geven aan de uitnodiging. Leuk initiatief.

  4. Ha, ha, het doel heb je eigenlijk al bereikt! Je leerde al mensen kennen bij het uitdelen van de uitnodigingen… dus maakt het eigenlijk niet veel meer uit of ze nu werkelijk komen. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze in grote getalen aanwezig zullen zijn!!

    Succes ermee!

  5. Ottomaan komt bij mij ook heel vreemd over, wij noemen zo’n ding ook altijd een poef. Gelukkig dat Erwin geen sneeuw onderweg naar London had.

  6. Hoihoi,
    Leuke foto’s! (ik dacht dat het bij web-log.nl moeizaam was wat foto’s betreft…)
    En dat restaurantje bij Long Beach kennen we, inderdaad zalig eten en dat uitzicht… wow..!!!
    Misschien als jullie ooit eens op het eiland zijn… welcome 🙂
    take care,
    Chantal

  7. Je pakt het goed aan met de buren hoor. Misschien dat alleen die buren links niet opendeden omdat ze in hun blootje rondliepen ofzo, haha, je weet het niet.
    In Nederland noemen we de ottoman ook een poef, hier ben ik al helemaal gewend aan ottoman en moet ik giechelen om het woord ‘poef’!

  8. Leuk dat je dat initiatief hebt genomen om iedereen uit te nodigen. Ik zou zelf net wat te verlegen zijn 🙂

    • Ach, Ivar, het loopt hier allemaal in elkaar over he! Oakville, Mississauga, Toronto,…
      Maar het bevalt ons hier geweldig! We voelen ons heel gelukkig en zijn blij dat we deze stap genomen hebben. We hadden dit veel eerder moeten doen!
      Hou jij je blog nog bij? (ik ben het ergens kwijt geraakt…)

Geef een reactie

