De zon schijnt vaker in Toronto dan in Los Angeles

Bij Petra op haar blog las ik dat de storm die vanavond en morgen over onze streek trekt, de naam “Groundhog storm” heeft gekregen. 
Even opfrissen: morgen vieren ze in Canada en de Verenigde Staten ‘Groundhog Day’. Twee februari is namelijk de dag dat, volgens het verhaal, de bosmarmot uit zijn winterslaap komt en buiten komt piepen.

Ziet hij op dat moment zijn eigen schaduw, dan gaat hij nog 6 weken terug in zijn hol verder overwinteren (en dat komt dan zo ongeveer overeen met het begin van de lente zoals wij dat vieren, 21 maart). Ziet hij zijn schaduw niet, dan is de winter voorbij.

Ik luister een aantal uur per dag naar CBC Radio. En deze ochtend, tijdens Metro Morning (met Matt Galloway) hoorde ik een heel erg vreemde opmerking: Toronto heeft gemiddeld op jaarbasis meer zonnige dagen dan Los Angeles!
Hij vertelde dat Toronto gemiddeld 303 zonnige dagen heeft, terwijl Los Angeles, afhankelijk van de bronnen, er maar 260 tot 290 heeft…
En ja, ik verbaas er me hier elke keer nog over hoe stralend blauw de lucht hier ook weer in de winter kan zijn, zelfs nu we al weken temperaturen onder het vriespunt hebben. Maar toch klinkt zoiets niet erg aannemelijk. Dus ben ik eens gaan zoeken op het internet, en vond daarbij een paar zeer merkwaardige resultaten:
* Canada’s more densely populated areas (those within two or three hundred kilometres of the US border) get around 2,000 hours of bright sunshine annually.
http://www.livingin-canada.com/sunshine-hours-canada.html
* En meer specifiek voor Toronto is dat dus gemiddeld 2037 zonuren per jaar. Deze data kunnen we hier vinden: Average hours sunshine a day in Toronto
* En dat zien we hier nogmaals bevestigd:
Toronto experiences an average of 2,038 sunshine hours, or 44% of daylight hours, varying between a low of 27% in December to 59% in July.
*  Dat gegeven van 303 zonnige dagen, kon ik zo snel niet terugvinden via een bron op het internet, behalve op een forum voor Britse expats:
Toronto 302.9 days with measurable bright sunshine

Nieuwsgierig als ik was, wou ik ook eens bekijken hoe het in Belgie zat in de streek waar wij woonden. En daar vond ik een website van een amateur meteoroloog die volgende cijfers laat zien voor 2009:
Uren zon: 1486.0 uren voor 2009.

Nu snap ik waarom ik me hier maar blijf verbazen over die blauwe lucht. Je trekt naar een streek waar het –in de winter- veel kouder is dan waar je vandaan komt. Maar “kou” associeren wij in Belgie al snel met een grijze, grauwe lucht en vooral met een gebrek aan zon. Terwijl we tijdens de wintersport ook met temperaturen ver onder het vriespunt hebben liggen zonnen… De combinatie van ‘koud’ en ‘zonnig’ is iets waar duidelijk nieuw is voor me. (al denk ik dat we vandaag en morgen geen grote bijdrage aan die zonuren mogen verwachten)

9 thoughts on “De zon schijnt vaker in Toronto dan in Los Angeles

  1. Oh wat leuk Groundhog Day morgen; ik dacht daarbij direct aan die goede grappige film! Geniet van de mooie blauwe luchten!

    Wij gaan strakjes (druk aan het pakken) naar de meest regenachtige streek………… maar er zijn ook heus wel warme zomers 8)
    take care,
    Chantal

    • Chantal, de regen zal er voor zorgen dat je een stukje Nederland-gevoel hebt, en de zon brengt dan weer het Canada-gevoel. Zo voel je je altijd thuis! 😉

      Veel succes met de verhuis!!!

  2. Mijn duimen zijn rauw, dat dat beest niet weer zijn hok in kruipt ;). De zon zal in Toronto ook een stuk sterker lijken, omdat je er een stuk zuidelijker zit, dan in Belgie. Toronto heeft dezelfde breedtegraad als Marseilles.

    • Hey Janneke, verrassing dat je hier ook leest! Het gaat super met je studie, hoorde ik.

      Hahaha, Buitenveldert. Ik was me al aan ’t afvragen “Ben ik daar dan ooit geweest?”. Maar Google leerde me dat dat dus dat deel van Amsterdam is waar we rondliepen.

      Overweeg je om naar Belgie te verhuizen? 😉 Of zal het bij een sporadisch vriendenbezoek blijven omdat je toch teveel van Amsterdam houdt?

  3. hi,
    via chantal en suus hun blog op jullie site gekomen.
    ik ben nog maar net begonnen met lezen, leuk! ben benieuwd naar jullie avonturen.
    wijzelf hebben nu een jaar onze visums, hebben inmiddels huis gekocht en verhuizen in juli definitief naar Sarnia.
    hebben jullie iets van electronica meeverhuist?
    groetjes, renate

    • Renate, onze zoon heeft zijn XBox meegenomen. Maar hij heeft er zoveel gedoe mee gehad, en dan werkte het nog niet fatsoenlijk, dus we hebben er gewoon een nieuwe gekocht.
      De laptops hebben we meegenomen, en dat gaat allemaal goed. Maar Dario zijn desktop doet het blijkbaar niet.
      Ach, sommigen zeggen dat je gewoon transfo’s moet kopen en dan dingen mee kan nemen. Maar anderzijds: al die transfo’s in huis zijn toch ook niet zo geweldig. Die dingen zijn ook niet gratis. Wisselstukken hebben ze vaak niet. En iets zoals bv. een plasmascherm werkt ook niet zo goed. Dus waarom al die moeite doen? Zeker als je ziet dat die dingen hier ook niet overdreven duur zijn en ze tijdens de verhuis ook nog eens stuk zouden kunnen gaan. Dus neen, ik heb er geen spijt van dat ik niets heb meegenomen. Oh ja, wasmachines werken hier ook totaal anders.

      • bedankt voor je info!
        wasmachine etc hebben we allemaal al klaarstaan in ons huis in sarnia.
        maar ik twijfel of bijv een gourmetpan, lcd scherm, laptop, pc, dvdspeler etc de moeite zouden zijn om mee te brengen…
        in ons huis is een centr stofzuigersysteem wat ik vreselijk vind en vorige maand heb ik n ‘cannister’ model stofzuiger gekocht toen ik in canada was maar die vond ik eigenlijk best duur. vandaar dat ik nu toch aan t twijfelen ben of we heus niks mee kunnen nemen vanuit nederland wat bruikbaar is daar.
        jullie zitten er al een poosje dus ik hoop op jullie ervaring.

Geef een reactie

