Natuur langs de highway, vogeltjes en uitverkochte zalen

Als men in Canada vraagt waar je woont, dan zal men vaak ook vragen naar het belangrijkste kruispunt in je buurt. Voor ons is dat Dundas Street en Proudfoot Trail. Dundas Street is in Oakville momenteel een weg van 2 x 2 rijstroken, die men aan ’t verbreden is naar 2 x 3 rijstroken. Het is inderdaad een belangrijke route, ook wel Highway 5 genaamd. Deze weg begint in Toronto, en loopt helemaal door tot in Burlington (en volgens mij ook nog verder, maar dan noemt het niet meer Dundas).
En alhoewel we dus in een stad wonen (ondertussen ongeveer 165.000 inwoners, vergelijkbaar met Breda, of iets kleiner dan Brugge), zie je hier toch heel wat groen. Enkele keren per week rij ik over Dundas, en terwijl links allemaal huizen staan en plazza’s liggen (winkels), is het rechts allemaal natuur. Deze foto nam ik op Dundas:

Ondertussen ligt er wel heel wat meer sneeuw. 😉
Regelmatig zie je heel wat ganzen die uit deze velden opstijgen, en ze vliegen dan naar Lake Ontario, enkele kilometers verder. Of ze keren weer terug. Prachtig vind ik dat! Maar spijtig genoeg gaat men op een aantal plaatsen op die weg ook al weer huizen bouwen aan de rechterkant… Tja, dat heb je met al die immigranten en Canadezen die hier willen komen wonen…
En als ik dan Dundas verlaat, en links Proudfoot Trail opdraai, dan ben ik aan de ingang van onze wijk, en zie ik dit:

Wij wonen even verderop rechts, en bloglezeres Amanda woont even verderop links. Wie had dat ooit kunnen denken, toen we vorig jaar april bij hun in de tuin waren uitgenodig op een BBQ om eens te praten over het leven in Ontario en meer specifiek in Oakville, dat we ooit nog zo dicht bij elkaar zouden komen te wonen!

We hebben hier ook een soort van wilde duif, denk ik, die vaak op de bomen in onze tuin komen zitten. Ze zetten hun veren lekker dik op. En ze smullen natuurlijk ook lekker mee van het vogeleten.
Effe uitzoeken hoe ik nou in dat huisje geraak…


Misschien toch maar een makkelijke manier kiezen:
We hebben in onze tuin ondertussen: mussen, heel veel kleine zwarte vogeltjes die door onze klusjesman “jacko’s” genoemd worden maar waarvan ik de echte naam niet ken, spreeuwen, en de afgelopen dagen zag ik ook regelmatig ‘robins’. Maar die zijn vrij schuchter, dus telkens als ik met mijn fototoestel verscheen, vlogen ze snel weg.

De werken in de basement hebben stilaan de afwerkingsfase bereikt. De wanden staan er allemaal, de waterleidingen en elektrische leidingen en zo liggen er in, het plafond zit er grotendeels in, en morgen komt Jan de vloer van mijn wasplaats leggen. De laminaat is gekocht, het materiaal voor de badkamer ook. En ik heb een staal gehaald om eens op de deuren te zetten, kwestie van de juiste kleur te kiezen.
Ik zal blij zijn als het af is!

Vanavond kregen we het idee om naar The King’s Speech te gaan kijken. Ik ben een grote fan van Collin Firth, en ook Erwin kan wel van zijn veelzijdig akteerwerk genieten. We hadden dit telkens uitgesteld wegens te druk en ook omdat we enkele weken geleden hoorden dat vrienden van ons tot 2 keer toe voor een uitverkochte zaal stonden. Dus we reden vol goede moed naar Burlington… om daar bij aankomst te vernemen dat alle vertoningen van vanavond uitverkocht waren! Nog steeds! We zullen het maar weer enkele weken vooruit schuiven, want ik zit niet graag in een zaal die helemaal vol zit. Ondertussen geniet ik dus extra lang van het idee dat ik naar die film ga kijken. 🙂 (wat zijn we snel content! LOL)

10 thoughts on “Natuur langs de highway, vogeltjes en uitverkochte zalen

  1. Echt jammer, dat de film uitverkocht was, maar geef niet op. Misschien speelt het ook zelfs nog meer voor Canadezen, omdat jullie nog steeds bij het Britse horen. Ik vond het een vreemde gedachte, dat een van de meisjes in de film de huidige Koningin Elizabeth is.

  2. Hoi Elke,

    Dundas Street loopt, via Paris, helemaal door naar London! Al heet het officieel niet meer overal Dundas, de lokalen noemen hem wel nog steeds Dundas. Er is zelfs een wiki-artikel aan gewijd, net als aan Yonge Street (ooit in het Guiness book of Records als langste ter wereld met een kleine 19 km)
    Jammer dat jullie nog niet naar The King’s Speech konden, maar wat in het vat zit verzuurt niet, zeggen ze. Het lijkt me inderdaad een interessante film en Colin Firth is zeker een goede acteur – en ook niet vervelend om naar te kijken, LOL!

  3. Leuk verslag weer.
    De duif is een “Morning Dove” en lijkt een beetje op de “Turkse Tortel” die je wel eens in Nederland ziet. Wij hebben er ook een heel stelletje in onze tuin.
    De Jacko’s die jij noemt zijn waarschijnlijk de “Dark-eyed Junco’s” die in het zuiden van Ontario overwinteren. Hele kwieke vogeltjes die meestal in groepjes ziet. Ze zijn van boven donkergrijs tot zwart en aan de onderkant wat lichter.
    Heb je ook goudvinken? ( American Goldfinch). Die zijn echt heel geestig, in de zomer zijn ze echt knalgeel, maar in de winter nu olijfgroen.
    Heel fijn weekend en bedankt voor het leuke verslag!

    • Junco, dat is het! Ik heb het gewoon verkeerd onthouden en dacht dat het Jacko was, maar als ik dat ging googelen, dan vond ik die vogels niet. En iemand mailde me al om te zeggen dat het Turkse Tortels waren, maar dat was een Belg. 😉 Ik vond wel dat ze daar op leken, maar ze zijn wat fijner gebouwd, ik vind deze eleganter. Die Goldfinches heb ik al eens gezien, denk ik, maar niet frequent.

  4. hm, mijn vrouw heeft het dus opgezocht, ik ging er altijd vanuit dat Dundas in ieder geval Dundas heette tot aan het stadje Dundas, klinkt logisch toch?!
    Volgens mij als we altijd naar Webster’s Falls gaan heet het daar gewoon ook Dundas, maar misschien staat er toch alleen maar Highway 5 op de borden, ze noemen het zelf zeker wel Dundas Rd.

  5. Leuk om zo wat van je woonomgeving te zien.
    Wat een pech dat alle voorstellingen van die film uitverkocht waren, wel een goed teken!

  6. Leuk verslag weer.De duif is een “Morning Dove” en lijkt een beetje op de “Turkse Tortel” die je wel eens in Nederland ziet. Wij hebben er ook een heel stelletje in onze tuin.De Jacko’s die jij noemt zijn waarschijnlijk de “Dark-eyed Junco’s” die in het zuiden van Ontario overwinteren. Hele kwieke vogeltjes die meestal in groepjes ziet. Ze zijn van boven donkergrijs tot zwart en aan de onderkant wat lichter.Heb je ook goudvinken? ( American Goldfinch). Die zijn echt heel geestig, in de zomer zijn ze echt knalgeel, maar in de winter nu olijfgroen.Heel fijn weekend en bedankt voor het leuke verslag!
    +1

Geef een reactie

