Lente (?), taaltesten en vakkenkeuze.

Zo, ik heb vandaag mijn short en T-shirt maar aangetrokken, zo warm was het! Grapje! Al zit ik er niet helemaal naast. Het was zo warm, dat we gewoon in ons truitje buiten konden lopen. En ja, ik zag ook al iemand in zijn bermuda naar school komen. Het was een graad of 10, en het is dus volop aan ’t dooien. Niet echt geweldig, want het vriest ’s nachts, dus deze ochtend was onze oprit een schaatsbaan. Snel wat Alaskan Ice Melter  gestrooid, en we konden weer veilig rondlopen.

Sinds twee dagen krijgen we zowaar ook terug gras te zien langs de bermen. Doet vreemd aan… Maar we zijn nog lang niet aan lente toe hoor, morgen is nog aangenaam, maar voor het weekend zitten we dus weer terug aan het vriespunt en tegen maandagmiddag duiken we ook daar weer netjes onder.

Al gaan we maar tot -5 overdag en zouden we een week later terug in de positieve cijfers zitten…

Ach, mij hoor je niet klagen. Ik teken onmiddellijk om voor de rest van ons leven hier winters te hebben zoals we deze tot nu toe hier gehad hebben.

 

Als immigrant heb je in Canada het recht op gratis taallessen. Dus afgelopen maandag ben ik de LINC test gaan afleggen. LINC staat voor Language Instruction for Newcomers to Canada.

Ze testen dan je niveau op gebied van Lezen, Schrijven, Luisteren en Spreken. En op basis daarvan kan je dan inschrijven voor een cursus op dat niveau. Maar… ik had beter moeten luisteren naar mijn ventje en vriendin Danute. Want ik behaalde dus de maximumscore op die testen en kom niet in aanmerking voor (gratis) lessen. Het enige wat ik kan doen als ik meer Engels wil leren, is naar College of University gaan om op dat niveau Engels te gaan studeren. Slik.
OK, tot groot jolijt van Erwin en Danute heb ik dus moeten toegeven dat ik veel te weinig zelfvertrouwen heb wat mijn Engels betreft. Maar toch vind ik het frustrerend dat:

– ik niet altijd exact kan verwoorden wat ik wil bedoelen.
Soms omdat ik  het specifieke woord niet in het Engels ken. Gelukkig kan ik het dan wel goed omschrijven wat ik bedoel, dus wat dat betreft heb ik nog nooit een probleem gehad. Maar vooral als het om gevoelens of nuances gaat. En dat los je dan niet zo 1-2-3 op met omschrijvingen. 
– ik bij het schrijven toch steeds die spellingchecker nodig heb want ik schrijf niet foutloos.. En vaak gaat het dus ook om dezelfde woorden die ik fout schrijf!

– ik academische teksten vaak 3 keer moet lezen vooraleer ik echt door heb wat ze nou willen zeggen. Al zegt Erwin dan dat dit niet abnormaal is omdat je dat ook in het Nederlands toch ook vaak genoeg voor hebt. Sommigen beheersen immers de irritante kunst om niet al te moeilijke dingen op een dusdanige moeilijke manier te verwoorden, met zinnen die 10 lijnen lang zijn en die vol woorden staan waarvoor je het woordenboek nodig hebt.
(kan natuurlijk ook aan mijn intelligentienniveau liggen i.p.v. aan mijn kennis van het Engels)

En ja, enerzijds weet ik dat ik dat dus allemaal wat moet relativeren, maar toch lukt dat niet zo makkelijk. En dat is ook de reden waarom ik hier niet zomaar aan een studie durf beginnen.

Wordt aan gewerkt!

 

Tegen begin volgende week moeten we Dario’s vakken voor volgend schooljaar doorgeven… Er is zoveel dat hem boeit, dus dat is moeilijk kiezen. En daarnaast moet je hier eigenlijk ook nog strategisch te werk gaan, om toegelaten te worden op een universiteit naar keuze… We gaan dus toch eens met ons 3-tjes aan tafel moeten gaan zitten om te kijken hoe we een middenweg vinden. Want persoonlijk zijn wij er wel van overtuigd dat je een vak ook moet kiezen niet omdat het je makkelijke punten oplevert, maar omdat je denkt dat je substantieel nog iets bij gaat leren…

12 thoughts on “Lente (?), taaltesten en vakkenkeuze.

  1. Hoi!
    Jouw gevoelens mbt de Engelse taal snap ik volkomen.
    Ook ik ging afgelopen jaar opgewekt naar zo’n instituut, deed een test, werd ingeschaald op het hoogste niveau (are you sure????) en ging naar de les.
    Maar helaas zat daar totaal geen systeem in het gene wat je geleerd krijgt. Je stroomt een groep binnen die al…. aan de gang is. Daar zitten mensen tussen die twee maanden bezig zijn of 2 jaar… Na twee keer had ik het wel gezien.
    Wel vond ik de juf daar erg sympathiek, wisselde telefoonnummers uit en nam privelessen. Afgelopen zomer mee begonnen, een tijdje gestopt (te druk, bezoek, geen zin, geen puf en nog wel 1000 redenen) en sinds 2 weken ben ik weer bezig.
    Één op één conversatie werkt prima, zij corrigeert waar nodig en rijkt dingen aan. Breng spellings en grammatica werkjes mee en op die manier ben ik toch een uur in de week bewust met de Engelse taal bezig.
    Genoeg mensen roepen “maar dat heb je niet nodig” en dat is onzin, tenminste wat mij betreft. Ik zal niet verhongeren of verdwalen en zal me altijd wel kunnen redden. Maar op een gegeven moment wil je toch een beetje vlot uit je woorden kunnen komen, schelden als het moet, grappig zijn op z’n tijd en ook eens iets meer kunnen zeggen dan dat het great met je gaat.
    Dus…. ik zit toch maar op les! (had ik natuurlijk gelijk kunnen zeggen ipv zo’n hele woordenstroom!)
    Fijn weekend!

  2. Volgens mij leer je het Engels het best door veel met mensen te praten. Ik ken heel veel idiomen en gezegdes door jarenlang reizen via de telefoon te boeken. Als je ergens bijvoorbeeld vrijwilligerswerk zou doen, zou je zoveel bijleren. Meer dan academisch, omdat dat toch niet de spreektaal is meestal.

  3. Dat gevoel met betrekking tot je engels komt zo overeen met mijn gevoel.

    Ik heb ook te weinig zelfvertrouwen. Terwijl iedereen zegt dat ik perfect Engels spreek. Terwijl ik ook altijd moet nadenken en niet altijd de juiste woord weet en ik soms het gevoel heb dat ik simpel Engels praat.

    Toen ik met mijn nieuwe baan begon moest ik ook wel erg slikken. Ik was heel erg bang dat mijn Engels niet goed genoeg zou zijn. Ik was nog altijd gewend klanten in het Nederlands te helpen en nu moest ik dat in het Engels doen. De eerste week kon ik wel bijna huilen omdat ik het even niet meer zag zitten. Ik had dan ook moeilijke mensen aan de telefoon en een paar schotten die ik voor geen meter kon verstaan. Nadat ik meer vertrouwd was met mijn nieuwe werkplek en met de systemen en regels merkte ik dat het me eigenlijk nu wel makkelijk af gaat. Ik praat, help klanten, beantwoord emails en doe al mijn werk in het Engels zonder na te denken.

  4. Komt inderdaad heel bekend voor. Ik mag mezelf ook best wel ‘fluent’ in het Engels noemen, maar toch is mijn vocabulaire lang niet zo uitgebreid als ik zou willen en als het om gevoelens gaat mis ik al helemaal de finesses. Maar ja, wij zijn dan ook niet van geboorte af aan ondergedompeld in de Engelse taal en Canadese cultuur. Zelfs een Britse kennis van mij moppert dat ze niet altijd de juiste woorden gebruikt, want ja, Engels in de UK/Londen en hier is toch niet hetzelfde!

  5. Ik begrijp je wel, wat betreft je engels,
    maar ik vind en vond voor mezelf dat veel lezen, veel praten en gewoon fouten maken ook genoeg is.
    Het is voor iedereen persoonlijk denk ik. Heb je een baan die van je eist dat je (perfect) engels spreekt is het van meer belang.
    Mijn ervaring; Men is zo gewend aan ‘slecht engels’ sprekende immigranten in Canada, dat niemand erover valt dat je een beetje loopt te stuntelen. Als er al iemand is die er over klaagt of zeurt dan is dat geheid een nederlander.
    Ik wens je uiteraard succes verder met hoe je het dan ook gaat aanpakken.

  6. Talen… Niemand is perfect. ‘k Ken je (vroegere) situatie uiteraard niet, maar
    a) in België hebben we sowieso al minstens een kennis nodig van 2 talen (NL – Fr)
    b) werk in je grote bedrijven/multinationals is de Engelse taal al een must
    c) we zitten hier nog met een Duitstalig stukje, dus kan je hier nog wat van, mooi meegenomen.
    Moet je nu al die talen tiptop kennen ? Zeer zeker niet. Met alle respect voor de Franstaligen en zonder verkeerd te willen overkomen : die zijn zelf gelukkig als ze enkel hun taal spreken…

    Als ik even mijn situatie/verleden onder de loep neem : zelfs dankzij het diploma Secretariaat-Talen leerde ik voornamelijk bij door (werk)ervaring. Op dit moment is Engels bijna mijn moedertaal, ook al betrap ik mezelf erop dat ik zeker niet alle woorden ken (vb uitdrukkingen etc). Maar ‘k heb nog niemand ontmoet die me – ondanks dit gebrek – erop wijst dat ik minder verstaanbaar.

    Een mens leert met vallen en opstaan en hoe meer je in je omgeving zult vertoeven, hoe meer zaken je zal opsteken. Kwestie van veel luisteren/onthouden/oefenen.
    Hou er ook rekening mee dat er – in elk land – enorm veel dialecten zijn, dus dat een immigrant ook dit onder de knie zou moeten hebben… da’s een utopie 🙂

    En volgens mij leer je ook bij dankzij je zoon (ik volg mijn zoon vrij intensief op dus ik leer dankzij hem ook nog bij).

    Groetjes,

    Hilde

  7. Ik heb precies hetzelfde als jij wat betreft de taal. Iedereen zegt dat het goed is maar ik vind dat ik zelf of te formeel spreek (komt door mn kruiden studie) of niet formeel genoeg, ik zit met een gap.
    Het helpt zeker als je veel met mensen spreekt maar waar wij wonen hebben ze een vreselijk dialect wat ik echt niet over wil nemen. Maar dat is helaas met sommige dingen al gebeurd, inclusief slecht lokaal gebruik van grammatica :-(( Maar ik blijf bezig om mij een redelijk algemeen beschaafd Amerikaans aan te leren. Constant in mezelf uispreken van woorden, checken met Scott of dingen kloppen, en met het geven van mijn workshops krijg ik ook weer meer oefening.

  8. Voor mij heeft het wel een jaar geduurd eer ik wat vlotter werd door met de taal, en dat kwam omdat ik werkte en wel moest praten met mensen. Ik herken die frustratie wel terug van in het begin, als je je niet goed genoeg kunt uitdrukken. Waar ik naar mijn gevoel veel aan gehad heb is de English 101 cursus in mijn tweede jaar hier, dat hielp vooral met de grammatica en schrijven. Dat was echt niet zo moeilijk, wel het nodige werk, en heel leerzaam.
    Hier vandaag ook zo’n lenteweer! Heerlijk, ik liep net in mijn tshirt door de sneeuw te baggeren.

  9. Engels of misschien beter “de taal die ze daar spreken” leer je inderdaad het best door veel met mensen te praten en om te gaan, zeker het 1e jaar heb je het meest last ervan dat je woorden die je net even niet weet moet omschrijven. Wij kwamen hier in het begin helemaal niet weg met ons engels op school geleerd in NL want texaans is een apart taaltje, vooral de oude buren hier kon ik helemaal niet verstaan met dat “slang” van ze en inmiddels is ons engels er behoorlijk op achteruit gegaan want wij spreken nu ook vaak wel met een met dialect ha ha
    een studie zou ik zeker doen maar dan vooral omdat je er zin in hebt, die grammatica en taalkennis komen dan ook vanzelf wel beter mee.

  10. Ach lieve Elke wat denk je nou? Op het ene gebied heb je te weinig zefvertrouwen en op het andere gebied stel je torenhoge eisen aan jezelf, denk je werkelijk dat je binnen 5 maanden vloeiend Academische teksten kan verwerken? Dat gaat vanzelf met ervaring en veel doen. Je zou echt superwoman zijn als je dit binnen die korte tijd zou kunnen. 🙂
    Maar ergens ben je dat natuurlijk ook wel een beetje, superwoman!!!

  11. Ook hier dezelfde ervaring. Ik leer nu na 4 jaar nog steeds dingen bij. Bovendien kunnen mijn dochters het uiteraard niet nalaten om moeders te verbeteren als ik iets zeg of schrijf wat niet correct is. Het scheelt inderdaad wel dat ik vrij veel met mensen gewerkt heb die niks anders spreken.Voor Gj was het in begin met name veel moeilijker omdat hij veel thuis was en met name onze vaste huurder toch wel verstonden wat hij bedoelde.

    Toch is zo;n cursus wel nuttig. Ik probeer nu spaans te leren en engelsn spaans krijg ik er gewoon niet in. Nu doe ik Nl spaans end at gaat veel beter.

    Ik blijf veel moeite hoduen emt officiele brieven zeker als ik ze schrijven moet.

    gr petra

  12. Hoi Elke,
    Herkenbaar, je gevoelens en ervaringen m.b.t. de Engelse taal. Wij wonen nu 7 maanden in Canada en het gaat iedere keer weer een stukje beter. Waar ik moeite heb is als ik mijn gevoelens uit wil drukken; je mist toch de finesse en sommige woorden, maar ook dat gaat steeds beter. Succes 🙂
    take care,
    Chantal

Geef een reactie

