Het voorbije schooljaar, en het komende schooljaar

Dario heeft zijn eerste schooljaar in Canada heel goed afgesloten. Hij kan nu volop genieten van de vakantie.

Al moet hij wel nog zijn ‘community service’ doen. In Ontario is men verplicht om 40 uur als vrijwilliger te werken voor iets wat je lokale gemeenschap ten goede komt. Dat kan gaan van gaan helpen in een bejaardentehuis tot het begeleiden van kinderkampen of werken voor de Foodbank enzoverder. Hij wacht momenteel nog op bericht van iets wat hij heel leuk zou vinden (een kinderkamp waar men kinderen op een speelse manier wiskunde en programmeren leert). Maar ik vrees dat hij daarvoor te laat is. Maar niet getreurd, hij heeft nog 3 andere dingen als reserve staan. Later deze week weten we waarschijnlijk meer.

Hij heeft ook de Literacy Test succesvol afgelegd, al was dat volgens hem maar een lachertje. Het gaat dan ook om basiskennis Engels.
Deze vakantie gaat hij ook studeren voor de TOEFL test . Immers, als je hier naar de universiteit wilt en je hebt niet minstens 3 of 4 jaar (verschilt van universiteit tot universiteit) Engelstalig onderwijs genoten, dan moet je een officieel erkende test afleggen en daar een bepaalde minimumscore op behalen (die ook weer verschilt van universiteit tot universiteit en zelfs van faculty tot faculty).

Zijn vakken voor volgend schooljaar heeft hij ook vastgelegd. ’t Was geen makkelijke keuze, want enerzijds moet je die vakken kiezen die als verplicht staan voor de verdere studies die je wilt gaan volgen. En ook daar is hij nog niet uit. Het ene is aan de Faculty of Science, het andere aan het Business Departement… Vraagt dus wel een verschillende voorbereiding.
In ieder geval kan je die ‘prerequisites’ (vereiste vakken) nog aanvullen met andere vakken die je boeien.
Het afgelopen schooljaar heeft hij al wat Grade 12 vakken gevolgd, dus die komen al op zijn transcript te staan waarmee hij kan solliciteren bij universiteiten of colleges:

MATHEMATICS: Grade 12, Advanced Functions (University) MHF4U1
This course extends students’ experience with functions. Students will investigate the properties of polynomial, rational, logarithmic, and trigonometric functions; develop techniques for combining functions; broaden their understanding of rates of change; and develop facility in applying these concepts and skills. Students will also refine their use of the mathematical processes necessary for success in senior mathematics. This course is intended both for students taking the Calculus and Vectors course as a prerequisite for a university program and for those wishing to consolidate theirunderstanding of mathematics before proceeding to any one of a variety of university programs.

SCIENCE: Grade 12, Biology (University) SBI4U1
This course provides students with the opportunity for in-depth study of the concepts and processes that occur in biological systems. Students will study theory and conduct investigations in the areas of biochemistry, metabolic processes, molecular genetics, homeostasis, and population dynamics. Emphasis will be placed on the achievement of detailed knowledge and the refinement of skills needed for further study in various branches of the life sciences and related fields.

SOCIAL SCIENCE & HUMANITIES: Grade 12, Philosophy: Questions and Theories (University) HZT4UO
This course addresses three (or more) of the main areas of philosophy: metaphysics, logic, epistemology, ethics, social and political philosophy, and aesthetics. Students will learn critical thinking skills, the main ideas expressed by philosophers from a variety of the world’s traditions, how to develop and explain their own philosophical ideas, and how to apply those ideas to contemporary social issues and personal experiences. The course will also help students refine skills used in researching and investigating topics in philosophy.

Dat vult  hij volgend jaar aan met:

ARTS: Grade 11, Music – Guitar (University/College) AMG3M1
This course provides students with opportunities to develop their musical literacy through the creation, appreciation, analysis, and performance of music, including traditional, commercial, and art music. Students will apply the creative process when performing appropriate technical exercises and repertoire and will employ the critical analysis processes when reflecting on, responding to, and analysing live and recorded performances. Students will consider the function of music in society and the impact of music on individuals and communities. They will explore how to apply skills developed in music to their life and careers.
Dit is een grade 11 cursus, maar hij droomt er al 2 jaar van om gitaar te leren spelen. In Belgie wilden we hem er niet aan laten beginnen, want je inpikken met elektrische gitaar + versterker en zo kost heel wat, en we wisten dat je een jaar later niet veel meer kon doen met het materiaal omwille van de verschillen in stekkers en voltage e.d. hier in Canada. Hij had dit vak het voorbije schooljaar al willen volgen, maar dat viel gelijk met zijn grade 12 wiskunde die hij volgde, en dat was belangrijker. We hebben toen afgesproken dat hij het dan dit jaar kan doen. Ik ben benieuwd! Wie weet hangt de gitaar snel aan de wilgen, want ik weet niet of hij er talent voor heeft…

BUSINESS STUDIES: Grade 12, Business Leadership: Management Fundamentals (University/College Preparation) BOH4M1
This course focuses on the development of leadership skills used in managing a successful business. Students will analyse the role of a leader in business with a focus on decision making, management of group dynamics, workplace stress and conflict, motivation of employees, and planning. Effective business communication skills, ethics, and social responsibility are also emphasized.

COMPUTER STUDIES: Grade 12, Computer Science (University) ICS4U1
This course enables students to further develop knowledge and skills in computer science. Students will use modular design principles to create complex and fully documented programs, according to industry standards. Student teams will manage a large software development project, from planning through to project review. Students will also analyze algorithms for effectiveness. They will investigate ethical issues in computing and further explore environmental issues, emerging technologies, areas of research in computer science, and careers in the field.

ENGLISH: Grade 12, English (University) ENG4U1
This course emphasizes the consolidation of the literacy, communication, and critical and creative thinking skills necessary for success in academic and daily life. Students will analyse a range of challenging literary texts from various periods, countries, and cultures; interpret and evaluate informational and graphic texts; and create oral, written, and media texts in a variety of forms. An important focus will be on using academic language coherently and confidently,selecting the reading strategies best suited to particular texts and particular purposes for reading, and developing greater control in writing.

MATHEMATICS: Grade 12, Calculus and Vectors (University) MCV4U1
This course builds on students’ previous experience with functions and their developing understanding of rates of change. Students will solve problems involving geometric and algebraic representations of vectors, and representations of lines and planes in three-dimensional space; broaden their understanding of rates of change to include the derivatives of polynomial, sinusoidal, exponential, rational, and radical functions; and apply these concepts and skills to the modelling of real-world relationships. Students will also refine their use of the mathematical processes necessary for success in senior mathematics. This course is intended for students who choose to pursue careers in fields such as science, engineering, economics, and some areas of business, including those students who will be required to take a university-level calculus, linear algebra, or physics course.

MATHEMATICS: Grade 12, Mathematics of Data Management (University) MDM4U1
This course broadens students’ understanding of mathematics as it relates to managing data. Students will apply methods for organizing and analysing large amounts of information; solve problems involving probability and statistics; and carry out a culminating investigation that integrates statistical concepts and skills. Students will also refine their use of the mathematical processes necessary for success in senior mathematics. Students planning to enter university programs in business, the social sciences, and the humanities will find this course of particular interest.

SCIENCE: Grade 12, Physics (University) SPH4U1
This course enables students to deepen their understanding of physics concepts and theories. Students will continue their exploration of energy transformations and the forces that affect motion, and will investigate electrical, gravitational, and magnetic fields and electromagnetic radiation. Students will also explore the wave nature of light, quantum mechanics, and special relativity. They will further develop their scientific investigation skills, learning, for example, how to analyse, qualitatively and quantitatively, data relating to a variety of physics concepts and principles. Students will also consider the impact of technological applications of physics on society and the environment.

SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES: GENERAL SOCIAL SCIENCE Grade 12, Challenge and Change in Society (University/College) HSB4M1
This course examines the theories and methodologies used in anthropology, psychology, and sociology to investigate and explain shifts in knowledge, attitudes, beliefs, and behaviour and their impact on society. Students will analyse cultural, social, and biological patterns in human societies, looking at the ways in which those patterns change over time. Students will also explore the ideas of classical and contemporary social theorists, and will apply those ideas to the analysis of contemporary trends.

Hij had er nog graag ook Technology Design bij genomen, en Writers Craft en nog een bijkomende business studie. Maar ach, alles gaat natuurlijk niet. Hij heeft nu al 10 grade 12 vakken i.p.v. 8. En aangezien het zware vakken zijn, hopen wij maar dat hij het allemaal tot een goed einde kan brengen…

En natuurlijk blijft hij ook nog Robotics verder doen!

Advertenties

7 thoughts on “Het voorbije schooljaar, en het komende schooljaar

  1. leuk jullie update, hoewel ik de eer had gisteren alles persoonlijk te horen wat ongelooflijk leuk en gezellig was!
    Had je hier vanmiddag in de tuin gezeten…. had je een porcupine voorbij zien komen…..
    Tot gauw,
    Gr. Claudia

    • Die heb ik dan nog eens tegoed voor een andere keer! We hebben in ieder geval genoten van die massa chipmuncks en vogels. En je honden. En Pip, die door jullie lekker in de watten gelegd wordt! En het lekkere eten. En natuurlijk je gezelschap! Straks eten we nog een stukje aardbeien/rabarbertaart. Op jullie gezondheid!

  2. Fijn dat alles goed verlopen is. Toch altijd wennen een nieuwe school en ander systeem. Plus de taal erbij. Geniet nu maar vd vakantie.

  3. Hoi Elke……ook ik volg je blog. Ik weet niet of je mijn naam nog herken. Ik ben je op het AA forum tegengekomen en ook op het CBB forum. Ik heb vol interesse je blog gevolgd en zit toch altijd weer vol verbazing te lezen hoe fantastisch die kinderen het allemaal doen. Zo ook Dario…..echt super hoor!!
    Gr Judy

  4. Pingback: Boink! « You can have Roots and Wings

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s