Brown headed cowbird: een broedparasiet

Amai, wat een rare titel, zal je wel denken! Maar het valt best mee hoor. In Belgie/Nederland kennen we allemaal de koekoek als zijnde een vogel die zijn ei in een andere vogel zijn nest legt. Een broedparasiet dus, die zijn jongen laat grootbrengen door anderen.
En ook in Ontario hebben we broedparasieten. Twee soorten van koekoeken, en de cow bird. En over die laatste gaat het bericht van vandaag.
We genieten hier in de tuin van heel wat vogels, die we lokken met bird feeders (voederhuisjes) met diverse soorten voedsel, door zaden op de grond, een groot en klein vogelbadje en door de bomen en struiken die hier staan.

Op die manier heb ik al menig uur doorgebracht met genieten en observeren van die beestjes. Zeker nu ze al een tijd op stap zijn met hun jongen, en je kan zien hoe ze hen leren om aan voedsel te geraken. Wat een drukte soms! Maar op die manier kreeg ik dus een paar weken geleden in de smiesen dat er iets niet klopte. We hebben namelijk ook heel wat mussen die onze tuin bezoeken, en tussen die mussen zat een jong dat er toch wel wat anders uit zag. De afgelopen week heb ik ze duidelijk op foto kunnen vastleggen, en het moge duidelijk zijn dat dit geen mus is.

De kleine is de pa mus, de grote is dus een brown headed cowbird. En volgens mij een vrouwtje, al kan ik dat niet 100% zeker zeggen omdat de jonge vogels vaak meer op de vrouwtjes lijken. Dat zal dus nog verdere observatie vragen.
Tjonge jonge, wat kan dat ding te keer gaan! Het is een echte veelvraat, en vooral papa mus werkt zich een ongeluk om deze veelvraat van eten te voorzien. En spijtig genoeg zie ik pa dus telkens alleen op stap met peuter cow bird, en niet met zijn eigen jongen… Dat zou logisch zijn, want het typische aan die broedparasieten is dus wel dat bv. de eigen jongen uit het nest gewipt worden, of omkomen van de honger omdat er een veeleisend ander jong is. En ik las ook dat de  eieren van cow birds dus neller uitgebroed zijn, zodat ze een voorsprong hebben op de andere vogels in het nest als die (nog) uit (zouden) komen.

Zou pa mus zich nou tussendoor afvragen of het kind misschien toch niet van de melkboer buurman is? Nee, dat is het soort van intelligentie dat je bij die diertjes niet aantreft, denk ik. Het gekke is wel dat ik de volwassen cow birds hier nog niet gezien heb.

Ondertussen is de cowbird al wat meer gegroeid, dus ma en pa krijgen nu minder werk, want ze hebben “hun” jong nu geleerd hoe je zaadjes moet eten:

En hij/zij heeft ondertussen ook ontdekt hoe je water kan drinken en een badje kan nemen (al heb ik van dat laatste geen foto, ’t is niet dat ik heel de dag het fototoestel in de aanslag heb):

2 thoughts on “Brown headed cowbird: een broedparasiet

  1. Ik vind die foto’s echt onwijs gaaf van dat kleine vogeltje met zijn stiefkind. En pa en ma maar denken ” we hebben toch mooi een grote gebaard” en zijn er apetrots op.
    Volwassen Cowbirds zul je inderdaad niet meer zien. Myrthe heeft het een tijdje geleden opgezocht en het schijnt dat deze vogels verder trekken. Vroeger volgende zij de cowboy’s met hun groep runderen, daardoor hadden ze geen tijd om een nest te bouwen en legden hun eieren in een ander nest. De rondtrekkende cowboy’s zijn verdwenen, maar de Cowbirds trekken wel nog steeds van streek naar streek na een tijdje.

Geef een reactie

