Art in the Park

Gisteren was het hier in Ontario een ‘civic holiday’. Deze valt op de 1ste maandag van augustus. ’t Is een beetje een rare verlofdag, in die zin dat niet alle provincies deze erkennen, en dat sommige provincies de dag wel erkennen maar de werkgevers zijn dan niet bij wet verplicht om de dag ook effectief toe te kennen aan de werknemers. In ieder geval had Erwin verlof.

Voor de 46ste keer al weer organiseert de Oakville Art Society op die dag “Art in the Park”. Dit is werkelijk een heel groot succes, want maar liefst 150 artiesten stellen hun werk die dag tentoon. Als je dan weet dat er al jaren een ellelange wachtlijst is, dus dat er eigenlijk veel meer artiesten mee willen doen…
De locatie is schitterend: Coronation Park. Een van de vele parken langs Lake Ontario. Elke artiest krijgt een eigen tentje:

(klik op de foto’s om ze in groot formaat te zien)


Links dus de tentoonstellingsweide, rechts ligt het meer. En ja, we hebben hier nog altijd een schitterende zomer, gisteren noteerden we een gevoelstemperatuur van 34 graden met een warme wind. (vandaag halen we de 40, puf puf puf).
Er staan echt diverse soorten artiesten: ceramiek, foto’s, juwelen, houtbewerking, schilderijen, sculpturen, tekeningen, glaswerk,…
Serieuze dingen, maar ook gekke dingen:

Er zijn dus geschoolde artiesten, maar ook hobbyisten. Voor elk wat wils.

Dario had nog geen 10 stappen gezet toen hij al onmiddellijk getroffen werd door het werk van een lokale jonge artiest, Alex Dabic 
Hij had diverse werken bij, maar deze, die in hout gebrand zijn met een soldeerbout, spraken ons wel aan als zijnde heel speciaal:


Dario heeft dus “Tony”gekocht, het werk dat je hier helemaal onderaan kan zien:
http://alexdabic.blogspot.com/2011/05/playing-with-fire.html
Detail: dit was het eerste werk dat hij maakte met zijn soldeerbout. Hij vertrekt van een foto van de vogel, plaatst wat grove lijnen op het hout, en begint dan te branden.
Sympathieke kerel! Hij zit in zijn voorlaatste jaar van de Bachelor of Fine Arts opleiding aan de York University.

Zelf keken we rond met in ons achterhoofd een plaatske in onze living waar we graag een uniek kunstwerk willen hangen:

Op de linkermuur, boven de zetel, zoeken we iets. Iets modern met veel kleur.
(tussen haakjes: dit is dus ons nieuwe salon en de plant die we zaterdag gekocht hebben. Kwaliteit van foto laat te wensen over, maar zo heb je al een ideetje.)

We zijn een aantal artiesten tegen gekomen die wel in onze stijl werken, dus hun tentoonstellingen zullen we zeker verder opvolgen:
Erwin zijn favoriet is Susan Lapp  , een artieste uit Guelph.

Haar stijl ligt me ook wel, maar ik wil toch meer leven in de kleuren zien. Dus in plaats van naar het acryl op canvas te gaan zoals op de foto hier boven, geef ik de voorkeur aan haar ‘mixed media’ werk:
(even stelen van haar website):

Ongelooflijk fascinerend qua kleurwerk vond ik het werk van Jon Jarro 

Weer een acryl schilderij. En wat een kleuren!!!
Hij had ook een prachtig 3-luik hangen uit dezelfde serie. Zeker ook iemand om op te blijven volgen. Het linkse schilderij zou ik zo gekocht hebben, maar er hing een prijskaarte van $ 8,000 aan… Vandaar dat we dus nu nog maar op verkenning zijn.

Verder heb ik ook nog een tijd stilgestaan bij enkele houten sculpturen die Davoud Khosravi gemaakt heeft.
Ik realiseer me nu dat ik daar geen foto van gemaakt had. Maar op langere termijn is een sculptuur zeker ook nog iets waar ik ook naar op zoek wil gaan.

En sinds ik kennis gemaakt heb met de glascollectie van het Victoria & Albert Museum in Londen
en het werk van Dale Chihuly  heb ik dus ook echt een passie voor glas.
Als je niet weet wie deze man is, dan weet ik zeker dat bij een aantal lezers van mijn blog het franske wel gaat vallen als ze deze foto zien:

Het is de man die o.a. voor een kleurrijp plafond zorgde in het Bellagio Hotel in Las Vegas. 😉

Nadien hebben we nog wat gewandeld door het oude Oakville (een deel van de wandeling die ik eerder deze week ook gemaakt heb), en zijn we lekker gaan smullen in The Green Bean  in Oakville. Het lekkerste koffiehuis in de regio! Dario had een ijsje (lemon), Erwin had weer een van hun verrukelijke gebakjes. En ik had een meergranenboterham met brie, honing en appel. Hmmmm!

Ons uitstapje was weer geslaagd. En we zijn het er unaniem over eens: volgend jaar gaan we weer naar Art in the Park! Zelfs Dario, die aanvankelijk niet mee wou gaan omdat hij dacht dat het maar “saaie boel” ging zijn. 😉

8 thoughts on “Art in the Park

  1. Wat een leuk verslag en wat een mooie happening “art in the park”. Ziet er erg vakkundig uit.
    Als jullie nog eens in de buurt zijn moeten jullie misschien toch eens Alton Mill binnen lopen, misschien dat jullie daar een kunstwerk voor jullie huis naar smaak vinden. http://altonmill.ca/
    Een goede gelegenheid om dan hier weer op de koffie te komen. Mees heeft een nieuw spel en kan absoluut de hulp van Dario gebruiken!!!
    Afgezien daarvan is het alleen maar gezellig!
    Gr. Claudia

    • Ik moest nog aan jou denken gisteren. Misschien is het ook een leuke expositieplaats voor jou? En ik denk dat het stilaan toch echt wel jullie beurt is om tot in Oakville te komen. Ik wacht nog steeds… 😉

      En ja, ik ben al eens op die website gaan kijken toen jij er me over sprak. Prachtig!!!

  2. Ik zou lekker even doorsparen en dat prachtige schilderij van die waterleliebladeren van Jon Jarro kopen!!! Geweldig!!!
    Die beweging van dat water gaat denk ik nooit vervelen!
    Maarre, ook het branden in hout is ontzettend mooi werk….
    Leuk, wellicht iets om te onthouden om naar toe te gaan als we eenmaal in Peterborough zitten???

    Groet,
    Louise!

    • Het is in ieder geval een van de oudste openlucht art shows in de GTA. Maar je zal dergelijke dingen ongetwijfeld ook daar in de buurt vinden. Doet me er aan denken: de Scarborough Bluffs staan ook op mijn lijstje om deze vakantie nog te bezoeken. Lijkt me ook knap. Maar da’s dan weer natuur he!

Geef een reactie

