Huwelijksverjaardag – Watervallenjacht

Vandaag 19 jaar geleden zijn we getrouwd. Op zich voor ons niet echt heel speciaal, want er zijn zoveel momenten waarop we ons realiseren hoe gelukkig we zijn om elkaar gevonden te hebben. We hebben het dus niet speciaal gevierd. Alhoewel, terwijl ik dit bericht schrijf realiseer ik me dat we dus getrouwd zijn terwijl we met een salonboot de Leie af aan ’t varen waren, ergens in de buurt van Sint-Martens-Latem (Gent). We brachten die dag dus door op het water. En naar dat water ben ik vandaag, in min of meerder mate, ook op zoek geweest. 😉
We zijn namelijk eens op ontdekking gegaan naar de vele watervallen die Hamilton heeft. Want iedereen kent natuurlijk de gigant even verderop, in Niagara. Maar dichterbij zijn er ook heel veel, op de Niagara Escarpment.
Stopplaats 1 was niet aan echte watervallen, maar aan Lower en Upper Hopkins Cascades. Die we niet gevonden hebben. Ten eerste omdat het plan dat we op het internet gevonden hadden van geen meter klopte (als we hadden moeten parkeren waar daar de parking stond aangegeven, dan hadden we eerst een vangrail moeten rammen en zelfs dan hadden we nog wat serieuze bomen moeten omzagen om de auto er tussen geperst te krijgen. Gelukkig parkeerde Erwin netjes op de kleine gravel parking die aan de overkant van de straat lag.
We hebben er een deel van de Bruce Trail gelopen. Wel heel speciaal, in die zin dat het heel erg steil omhoog ging en dat het paadje smal was en bezaaid was met kleine en grotere rotsen. Op de foto hier krijg je een indruk, al ben ik er niet in geslaagd om vast te leggen hoe steil het was:

Erwin was dus al aan ’t lachen met mijn watervallen die niet te vinden waren. We hebben zelfs geen water gehoord of gezien…

Dus reden we een stukje verder, naar de Borer’s Falls. Dat is een Echt Waterval die bijna 18 meter hoog is en 6 meter breed! We parkeerden de auto en wandelden weer een klein stukje langs de Bruce Trail (straks kan ik stoer zeggen dat ik tientallen kilometers van de Bruce Tail bewandelde!). Oh jee oh jee, had ik toch weer even een “help ik heb hoogtevrees” momentje, en dat was jaren geleden! Dacht echt dat ik er vanaf was. Maar het paadje liep parallel met de weg, en er was een smalle betonnen richel waar je over moest gaan. Vlak voor het smalle stuk dacht ik daar toch ook een stuk betonrot te zien waar het beton weg was en je dus het ijzer in het resterende beton zo zag zitten. Slik. Was dat richeltje wel stevig genoeg? Zo lang ik gewoon maar recht voor mij keek viel het best goed mee. Maar als ik zo zijdelings rechts keek…. Aaaahhhh! Diep diep diep! Vooral dus niet wandelen en kijken tegelijkertijd. Neem me niet kwalijk, maar ook daar heb ik geen foto gemaakt. Was op de heenweg te druk bezig met me te verwonderen over het feit dat die hoogtevrees dus echt nog wel in me zit, en op de terugweg te druk bezig met schietgebedjes dat ik heelhuids de overkant zou halen. [nota aan mezelf: doe niet onnozel! Dat smalle stukje was waarschijnlijk niet eens 10 meter lang]
Op een veiliger plekje maakte ik deze foto:

Je ziet dat het daar dan toch ook wel heel diep is he, onder mijn voeten?!

Op weg naar deze waterval moesten we er eigenlijk ook nog 2 andere zien: de (little) Rock chapel Falls (maar ik had gelezen dat die aan ’t opdrogen was) en de Lower Borer’s Falls. Geen van beide gezien. Ook niet echt iets gezien dat je ‘rivier’ zou noemen.

We komen dus bij de grote Borer’s Falls aan, echt letterlijk er bovenop! Dat bemoeilijkt het zich op de waterval natuurlijk wel… En aangezien de rivier zo laag stond, zijn we gewoon door de rivier naar de overkant kunnen waden zonder ook maar 1 natte teen op te lopen:

Daar kregen we een klein beetje een zicht op de waterval, maar het was “gene vette”, om het op zijn Kempisch te zeggen. Onze douchekop geeft meer water af!
Ik heb een poging gedaan om de ‘waterval’ vast te leggen op foto… Als je heel goed je best doet, dan zie je dat er een waterstraaltje naar beneden sijpelt op deze foto:

Ok, nu moest ik het wel toegeven: we hadden gewoon een heel slecht jaargetijde gekozen om watervallen te gaan bekijken. Het is hier al maanden droog en warm, en daar hebben ook de riviertjes last van. Dat zie ik ook heel duidelijk aan de Sixteen Mile Creek hier in Oakville: ik zie rotsen bloot liggen in het midden van de rivier die ik daar dus in maanden niet heb zien liggen omdat ze in de winter onder water staan.
Om je een idee te geven: de Rock Chapel Creek die de Borer’s Falls van water voorziet is dus droog. Heel. Erg. Droog. De foto hier boven, waar Erwin door de rivier wandelt, toont dat al aan. En dit is het zicht op de “rivier” beneden aan de waterval:

Op dit punt werd dus beslist om “ontdek de watervallen” uit te stellen tot in de herfst. (als het dan maar niet te glad is om over die richel te lopen!)

We zijn nog naar Hamilton zelf doorgereden om bij de Toeristische Dienst wat folders te gaan halen. En mijn eerste indruk van downtown Hamilton is niet zo geweldig. Ik vond er ‘raar volk’ rondlopen, er stonden een stuk of 3 stakerspiketten, … Sommige gebouwen waren wel knap en zo, maar zit je 1 zijstraat verder dan King Street of Main Street, dan zie je heel wat gebouwen die serieus onderhoud nodig hebben. Heel het sfeertje vond ik niet echt “hier komen we nog eens naartoe!”. Waarschijnlijk gaan we er ooit nog wel eens komen, en ik ben benieuwd of ik het dan ook terug zo ervaar.

Vanavond zijn we nog lekker mijn z’n tweetjes uit gaan eten. Onze zoon was druk bezig en bleef liever thuis met een pizza in de oven… Tja, dat heb je he met tieners in huis!

En tot slot nog 2 fotootjes die ik gemaakt heb hier in de straat toen ik vanavond naar de brievenbus wandelde. Vond die wolken en de kleuren toch weer zo speciaal…

5 thoughts on “Huwelijksverjaardag – Watervallenjacht

  1. Weer een mooi verslag van een mooie omgeving dichtbij.
    Gefeliciteerd met jullie huwelijksdag! Altijd het vieren waard, de meeste mensen halen deze getallen al helaas niet meer!
    Wens jullie nog tig gezonde en gelukkige jaren erbij!

    Gr. Claudia

  2. Gefeliciteerd met jullie trouwdag. Watervallen zoeken, dat hadden jullie 19jaar geleden ook niet kunnen bedenken dat jullie dat op die dag zouden gaan doen 🙂

Geef een reactie

