Zachte winter – Het is Dario gelukt!

We hebben tot nu toe al een zeer zachte winter gehad. Niet te koud, en weinig sneeuw. Er is nog niet eens half gevallen wat er op een normale winter valt. Maar we zullen het maar niet ‘jinxen’, zoals Claudia wel eens zegt. Want de winter is natuurlijk nog niet over.
Het grappige is ook dat ik nog geen enkele keer vroeger op ben moeten staan om sneeuw te ruimen. De sneeuw valt ofwel in de loop van de dag, of meestal tijdens het weekend! Echt grappig. En vaak blijft de sneeuw niet eens 3 dagen liggen omdat hij zo snel weg smelt. Dat vind ik spijtig, want ik vind het wel prachtig, zo’n wit landschap.

Gevolg van de zachte winter is ook dat we hier veel meer ganzen hebben dan normaal tijdens de winter. Een groot deel van hen trekt naar warmere streken, maar de die hards blijven hier. En die groep is nu veel groter. Vind ik niet erg, want nog steeds kan ik zo genieten van het zien en horen van die beesten.
Ze rusten vaak op een grote weide van St. Volodymyr Ukrainian Cemetery hier een paar honderd meter vandaan.

Met betrekking tot Dario hebben we ondertussen ook goed nieuws gevierd! Zoals ik eerder al eens heb uitgelegd, moet je hier dus solliciteren bij de universiteiten, die je dan uitkiezen op basis van je punten en eventuele andere dingen die zijn nog belangrijk vinden. Nu heeft Dario al jarenlang 1 grote droom, namelijk om Game Designer te worden. En er is hier 1 universiteit die een goede undergraduate vooropleiding biedt in Game Development. Maar het programma wordt elk jaar meer en meer competitief omdat het steeds meer kandidaat studenten aantrekt. Gelukkig heeft hij half januari bericht gekregen van de universiteit, dat hij in de eerste lichting zat! Zogenaamde ‘early acceptance’. Dat is dan wel een ‘conditional offer’, dat wil zeggen dat ze er voorwaarden aan hangen, bijvoorbeeld qua GPA (Grade Point Average aka puntengemiddelde) dat je moet behalen. Gelukkig had Dario ook al 3 grade 12 credits van vorig jaar, en die samen met de 4 die hij afgelopen semester behaalde zijn voldoende om zijn diploma middelbaar onderwijs te krijgen, zij omvatten ook al de verplichte vakken voor deze studie EN hij heeft ook voldoende punten om het conditional offer dus vast te maken. Ook dit jaar staat hij weer op de honor roll, en dat wil zeggen dat hij vanuit de universiteit ook nog $1,250 als beloning krijgt. We moeten dus zelf nog maar $20,000/jaar opleggen (+ vervoerskosten + zakgeld + eten)…. Slik… Het zullen hier minstens 4 sobere jaren worden, denk ik.
Dario doet ondertussen zijn best om nog wat scholarships/grants binnen te halen door aan wedstrijden deel te nemen. Meestal moet je tot een bepaalde doelgroep behoren en nog een essay schrijven (gaande van 500 woorden tot 3000 woorden). Hopelijk kan hij op die manier ook nog hier en daar een graantje meepikken.
En hij is een job aan ’t zoeken. Want hij gaat dit semester nog wel naar school, maar heeft maar 3 vakken genomen:
Computer Science (omdat hem dat toch ook boeit en het al voorkennis is voor volgend jaar)
Family Studies (omdat enkele van zijn vrienden het ook volgen en het hem wel eens fun lijkt)
Gitaar
Hij moet dus niet echt veel werken voor school, en hoopt via een jobke nog wat zakgeld te kunnen verdienen. Maar de concurrentie is zwaar… Er zijn heel wat werklozen en die ongeschoolde jobs worden dus ook gedaan door volwassenen die zonder werk gevallen zijn. Een van de managers die hij afgelopen week sprak, zei ook dat hij al 2 jaar geen verloop meer gehad heeft, iets wat enkele jaren geleden ondenkbaar was…

Erwin werkt zich ondertussen te pletter op zijn nieuwe job. Het is nogal een puinhoop die er opgekuisd moet worden, zal ik maar zeggen. Niet dat de mensen op zich niet bekwaam zijn, maar het is duidelijk dat zij lange tijd geen Director gehad hebben (en een VP die veel minder people manager of structureel denker was, dan dat hij visionair was). Er komen enkele belangrijke deadlines aan voor het team, dus is het alle hens aan dek. Hij heeft ook al enkele nieuwe mensen aangeworven. Maar ik zal blij zijn dat het mei is, want ik hoop dat het dan een klein beetje rustiger wordt. Zoals hij nu bezig is, ben ik bezorgd dat hij het niet lang bezig houdt. De complimenten komen dan wel van alle kanten op hem af, en de VP is ondertussen terug met pensioen vertrokken en ze laten het nu allemaal aan Erwin over, maar echt gezond is dit volgens mij niet.

Voor de 3de keer in anderhalve maand tijd is hij weer van huis: Miami, Montreal, en vandaag is hij vertrokken naar Las Vegas voor de jaarlijkse HIMMS IT conference (Healthcare Information and Management Systems Society).
Hij zal dus Family Day missen. Dat is een feestdag die sinds 2008 gevierd wordt in Ontario. Veel bedrijven en alles provinciale diensten zijn dan gesloten. En er worden allerlei aktiviteiten georganiseerd die heel gezinsgericht zijn. Workshops, speciale aktiviteiten in musea, entertainment,…

En ik, ik werk nog steeds als vrijwilliger in de bibliotheek. Ondertussen ben ik ook stilaan begonnen met doen van een ‘interest and skills assessemnt’ waarbij ik hopen vragen heb moeten beantwoorden, allerlei (intelligentie)testen af heb moeten leggen, zelfs testen rond mechanical reasoning (LOL! Komen mijn lessen fysica toch nog ergens van pas!).
‘k Heb ook een workshop rond resume building gevolgd. En ergens naar het einde van het jaar toe hoop ik ook terug aan de slag te gaan. Alleen weet ik nog niet zo goed welke richting ik uit wil. En welke richting ik uit kan. Maar daar wordt dus aan gewerkt.

8 thoughts on “Zachte winter – Het is Dario gelukt!

  1. Ja ik blijf me verbazen hoe anders het weer bij jullie is, enkel 45 minuten van ons vandaan en dat in één rechte weg/lijn van jullie naar ons… Soms als ik van hier naar jullie rijd, dan is het temperatuurverschil al 5 graden, dat is toch veel!
    Maar als je wilt genieten van meer winters landschap moet je inderdaad hier maar eens aan de thee!
    Van Dario is helemaal super! Mogen jullie trots zijn en Dario vooral!
    Leuk om eindelijk weer eens wat te lezen, ondanks dat ik ook zo wel op de hoogte blijf, maar je blog is gewoon leuk! Vaker effe bijschrijven!
    Groetjes uit een winters Hillsburgh!

    Claudia

  2. Wat een goed nieuws over Dario! Gefeliciteerd! Het is altijd fijn dat iemand kan doen wat hij het liefst wil. En succes voor Erwin, je schrijft alsof hij een burn-out ontwikkelt…. Ik was vroeger ook een echt work-en-studie-a-holic, maar sinds ik het tempo 100% heb teruggeschroefd voel ik me beter dan ooit.

  3. Bedankt allemaal voor jullie gelukwensen en zo!

    @Claudia: Ik bewonderde die prachtige sneeuwfoto’s op je blog. Hier moet je ondertussen met het vergrootglas gaan zoeken naar sneeuw. Prachtig landschap daar wel, bij jullie! Je weet dat ik de afgelopen zomer echt genoten heb toen ik Dario naar ginder bracht voor zijn vrijwilligerswerk.

    @Walter: ik wil hem gerust bij jullie komen afzetten zodat je van zijn oefeningen kan genieten hoor!

    @Jacqueline: Ik heb hem nooit anders gekend dan als work-a-holic. Iemand die gepassioneerd is door zijn job, wat ook zijn hobby is. “Leuk toch dat ik mijn hobby van thuis uit kan doen, en niet naar de cafe moet trekken om te gaan biljarten of zo”, lacht hij wel eens. 😉
    Echt een burnout zal het niet worden, denk ik. Maar ik blijf wel aan de rem trekken hier! En ons sociale leven gaat de komende tijd maar even op een lager pitje, zodat de weekends echt rust worden.

    @Angelieke: OSAP kennen we, ja. En als je in Belgie een studiebeurs trekt, dan wil dat zeggen dat je geld krijgt van de overheid. Hier bedoelen ze dus dat je het mag lenen aan 3,5%.

  4. Heel goed van Dario! Hopelijk kan hij een baantje erbij vinden, zou wel leuk zijn. Dacht Erwin van de reizen af te zijn, niet dus 🙂

Geef een reactie

