Broodoventje

In Belgie had ik een Panasonic broodoventje waar ik meestal ons brood in maakte, met de mixen van Aveve. Die broden waren zo lekker! Omwille van het verschil in voltage hebben we dat oventje niet mee verhuisd. Gelukkig kregen we hier al snel de tip (van Amanda Diependaal-Bekker, denk ik) om ons brood te kopen bij Cobs Bakery. Het was geen Belgisch brood, maar het was in ieder geval betere kwaliteit dan het brood dat je hier bij de supermarkt kan vinden.


Maar toch, vaak dachten we aan dat lekkere Belgische brood. Ik had allerlei excuses om hier geen broodoventje aan te schaffen: ik vond hier geen brood mixen / ik had al zoveel verhalen gehoord van mensen die zonder broodmix werkten maar die hun oventje na een paar weken de kelder in kieperden omdat het brood maar bleef mislukken / ik vond hier niemand met een broodoventje die haar succesverhalen (recepten!) met me kon delen / de Panasonic was >$200 en dan wil ik dat risico niet lopen. Ik weet het, zwakke excuses. Achteraf bekeken weet ik ook niet waarom ik niet veel eerder de knoop heb doorgehakt.
In ieder geval kwamen we een paar weken geleden toevallig in de Lowe’s voor lampjes voor ons deck toen ik voorbij een broodoventje kwam dat in de aanbieding stond. Een Hamilton Beach voor $60. Geen excuses meer, gewoon meenemen dat ding.
’s Avonds direct beginnen zoeken naar beproefde recepten. (hemeltje, het is duidelijk dat men in Noord-Amerika brood op een andere manier benaderd dan in Belgie, want ik werd overstelpt door recepten voor de meest ‘vreemde’ broden: glutenvrij, kaneelbrood, lookbrood, muffinbrood, fruitbrood, chocolade-en-pistache brood, enz. Maar gelukkig vond ik ook een aantal recepten die aansluiten bij de Vlaamse broodcultuur. En sindsdien ben ik niet meer bij de bakker geweest. Ik heb nu een 3-tal recepten (voor spelt, volkoren en wit brood) die ik afwissel, en ik heb mijn machientje ook al gebruikt om het deeg te maken voor een overheerlijk focaccia brood.
De foto’s op dit blog zijn dus allemaal mijn eigen baksels.
Een mens heeft niet veel nodig om gelukkig te zijn, hahaha!

7 thoughts on “Broodoventje

  1. Heerlijk he, je eigen brood! Zou je je recepten in een blog willen schrijven? Ik heb zo mijn basisrecept maar ik bak ook wel graag eens iets anders. Als je wilt heb ik wel wat in ruil! Bananenbrood (goed om te rijpe exemplaren te verwerken), rozijnenbrood, chocoladebrood met amandelen bijvoorbeeld.

    • Annemiek, ik zal mijn recepten in een van de volgende berichten posten! En dan wil ik jouw beproefde recept voor rozijnenbrood ook wel eens proberen. Heb jij een blog/website waar je die dingen op post?
      Elke

      • Hoi Elke,

        Alvast bedankt! Ik heb geen blog voor recepten, maar hier is het recept voor rozijnenbrood:

        – 1 cup water
        – 3 tablespoons vegetable oil
        – 2 tablespoons sugar
        – 1,5 teaspoons salt
        – 3/4 teaspoon cinnamon
        – 3 cups bread flour, or 2 cups bread flour and 1 cup whole wheat flour
        – 1,5 teaspoons yeast
        – 1 cup raisins (added at the fruit/nut signal) – ik gebruik meestal een mengsel van blanke en gewone rozijnen

        Eet smakelijk!

        Annemiek

Geef een reactie

